New York city "Amerika" van Nederlands

Was New York vroeger van Nederland
Als het van Nederlands was weten jullie ook
misschien hoe wij het zijn verloren.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K

Antwoorden (7)

Ja. Het was toen new amsterdam zeg maar. Het is verruild voor suriname...voila
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland heeft New York verloren doordat ze deze hebben 'geruild' voor Suriname. Hierdoor werd Suriname koloniaal bezit van Nederland. Achteraf gezien natuurlijk een domme ruil...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
New York heette vroeger Nieuw Amsterdam, gesticht door de Hollanders. Het is nooit "van Nederland" geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontdekt door Peter Stuyvesant. En inderdaad geruild tegen Suriname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nieuw york ( in die tijd nieuw amsterdam qas in die tijd een kolonie van nederland ze hebben het in die tijd geruildvoor suriname omdat daar veel grondstoffen in de bodem zaten om plantages te stichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry voor de typ fouten
NEW geen nieuw
WAS geen qas
en sorry voor de spaties
Nieuw Amsterdam was een kolonie, gesticht door de Hollanders, maar werd in 1664 veroverd door de Engelsen. In 1650 werd Suriname door de Engelsen gekoloniseerd, maar in 1667 door de Zeeuwen veroverd tijdens de 2e Engels-Nederlandse oorlog.

Bij de vrede van Breda (1667) werd er vanaf gezien Nieuw Amsterdam terug te eisen van de Engelsen, en zagen de Engelsen af van hun aanspraak op Suriname.

Pas bij de vrede van Munster (1674) werd deze zag men formeel van beide aanspraken af en werd Suriname Nederlands en Nieuw Amsterdam Engels.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuw-Amsterdam was de naam van de zeventiende-eeuwse versterkte nederzetting in de provincie Nieuw-Nederland die later zou uitgroeien tot wat nu de stad New York is.

Het gebied bevindt zich in de hedendaagse staten New York, Delaware, Connecticut en New Jersey.

De provincie Nieuw Nederland en de citadel waarin Fort Amsterdam was gelegen, zijn respectievelijk in 1624 en 1625 gesticht op gezag van de Staten Generaal onder het bestuur van de West-Indische Compagnie.

Het bleef in Nederlandse handen tot 1674 toen het uiteindelijk aan de Engelsen werd afgestaan.

In 1664 namen de Engelsen de kolonie in en hernoemden haar "New York". Bij de Vrede van Breda van 1667 had de Republiek ervan afgezien het gebied terug te eisen; in ruil daarvoor bleef men het dat jaar veroverde Suriname bezet houden.

In 1673 had Cornelis Evertsen de Jongste de kolonie wel heroverd, maar Nederland deed nu formeel afstand; Engeland deed hetzelfde bij Suriname.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Westminster_(1674)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Amsterdam_(Nieuw-Nederland)#Vroege_nederzetting_.281609-1624.29

Toegevoegd na 40 seconden:
Oh, en "we" zijn het niet verloren, maar hebben het afgestaan dus.

Toegevoegd na 59 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Amsterdam_(Nieuw-Nederland)#Vroege_nederzetting_.281609-1624.29

Toegevoegd na 1 minuut:
De link doet het niet helemaal, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn we 't eerst verloren..aan de engelsen (hertog van york!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er ook; "In 1664 namen de Engelsen de kolonie in en hernoemden haar "New York".