Dagje texel, wat moeten we echt bezichtigen en wat is echt de moeite waard?

We gaan een dagje naar texel, en we willen graag wat leuke dingen doen. Maar we hebben echt geen idee wat want we zijn er nog nooit echt geweest. Het liefst ook naar een strand(maar welke??) en naar een stadje ofzo. Het gaat trouwens om 2e paasdag, dus dan is niet alles open.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen voor iets leuks om te doen op texel.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
7.4K

Antwoorden (9)

Texel is een echt fietseiland. Huur een fiets bij de boot (of neem er eentje mee) en ga het eiland al peddelend verkennen.
Je hebt een aantal leuke musea o.a. Het Schipbreuk en Jutters museum, Ecomare, en het Luchtvaart en oorlogsmuseum.
Zie verder:

http://www.texel.net/nl/wat-te-doen/

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik had nog niet vermeld dat de natuur er heel mooi is.
Er zijn veel schapen en er is voor vogelaars veel te zien.

De Muy, een duingebied tussen De Koog en De Slufter is een beschermd gebied; het is de broedplaats van de oudste lepelaarkolonie van Nederland. Andere opvallende vogelsoorten op Texel zijn de dwergstern en de velduil. De zilvermeeuw komt er in grote aantallen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar een dagje gaat, kun je lang niet alles doen. Als het mooi weer is, is De Koog een gezellige badplaats. Het is een leuk toeristisch plaatsje en het ligt aan het strand.

Den Burg is de grootste plaats op Texel. Het is een leuk stadje, maar ik zou het overslaan als je maar één dag hebt.

Vlakbij De Koog ligt de zeehondenopvang Ecomare, ook leuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Texel is trouwens erg populair bij Duitsers, dus houd er rekening mee dat het op tweede paasdag erg druk is!
bamibal
13 jaar geleden
Texel is het eerste eiland ter wereld dat virtueel geheel in kaart is gebracht, met de mogelijkheid om op elke positie 360 graden te draaien.
Elk hotel, uitspanning, vuurtoren, stranden, winkels, havens, veerboot stapt u binnen om op uw gemak te bekijken.
Ook kunt u de hotels van binnen bekijken en uw geboekte kamer.
Alle bezienswaardigheden van Texel kunt u aanklikken.

Toegevoegd na 1 uur:
Dienstregeling

TESO vaart volgens een vaststaande dienstregeling. Op drukke dagen wordt er een extra boot ingezet. De normale dienstregeling is als volgt:

Vanaf Den Helder is er elk uur een afvaart van 6.30 t/m 21.30 uur.
De boot vertrekt op het halve uur.
Vanaf Texel is er elk uur een afvaart van 6.00 t/m 21.00 uur.
De boot vertrekt op het hele uur.
Op zon- en feestdagen is de 1e afvaart 1 of 2 uur later, afhankelijk van het seizoen.
Zon- en feestdagen

Van 1 april tot 1 oktober start de dienstregeling op zon- en feestdagen om 7.00 uur vanaf Texel en om 7.30 uur vanaf Den Helder.
Van 1 oktober tot 1 april start de dienstregeling op zon- en feestdagen om 8.00 uur vanaf Texel en om 8.30 uur vanaf Den Helder.
Bekijk de pagina’s over de dienstregelingen tussen Den Helder en Texel voor informatie over reguliere en extra afvaarten...

http://www.teso.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=64
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem zo vroeg mogelijk de boot om maar niets te hoeven missen. http://www.texeltoer.nl/
het juttersmuseum is super gaaf!
ook fietsen huren en wat rondtouren is heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een dag kan je nog niet veel van het mooie Texel zien, enkel een indruk. Het ligt er ook aan wat je leuk vindt.
De meest levende stad is Den Burg, en in het touristische seizoen is er e.e.a. wel open. En dan de gezellige terrasjes in het centrum zijn altijd leuk. Ecomare is leuk, fietsen, paardrijden, of naar de Zelfpluktuin, de kleine dorpjes bezichtigen, en de Noordzeestranden zijn prachtig! Je zal je niet vervelen hoor :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overtocht met de boot geeft al een vakantiegevoel. Lekker even uitwaaien aan dek.

Met de auto (duurder) naar de overkant geeft veel meer mogelijkheden dan zonder vervoer. Met de bus of de fiets
kost alles veel meer tijd om ergens te komen.

Nou is Tweede Paasdag niet de meest ideale dag, maar er wordt toch wat georganiseerd.
http://www.texel.net/nl/wat-te-doen/evenementen/
En als je vooraf reserveert kun je een skydive doen.

En de zeehondjes plus het educatieve centrum van Ecomare,dat is altijd de moeite waard.
Maar als je alleen naar het strand wilt, het weer wordt prachtig! Bij de vuurtoren zit je op een mooi stukje, alhoewel het water nog flink koud is.

Goed om vooraf je dag te plannen. Is zo weer tijd om terug te gaan met de boot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, Texel is heel leuk vooral ook omdat er voor ieders wat is, weet niet wat jullie willen doen maar het strand is eigenlijk overal leuk, bij paal 17 is er meestal wel wat extra's te doen, en vlakbij ecomare (zeehonden) ook dus gelijk 2 in 1. Ook met jan plezier mee is erg leuk. Hou je van natuur dan is de slufter heel leuk om te zien. voor wat info kun je ook altijd even op deze nieuw site kijken vind ik altijd erg grappig: www.vakantie-op-texel.com . In ieder geval wens ik je heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van wandelen houd dan kun je vanaf de boot wandelen naar de Hors.

Dat is een enorme zanvlakte aan zee. Je steekt de Hors over en als je eindelijk bij de zee aankomt dan ga je langs de vloedlijn naar Paal 9. Paal 9 daar is een restaurant.

Daar aangekomen kun je lekker koffie drinken met wat erbij of lekker eten.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, dat is leuk, daar ben ik in de voorjaarsvakantie ook geweest. Met dit warme weer is de Koog leuk, maar in de voorjaarsvakantie was er niet zoveel aan.

Ecomare is zeker leuk om een keer te zien, ik weet niet of dat tweede paasdag open is.

In de Slufter kun je prima wandelen, en fietsen kan sowieso over het hele eiland. Den Burg is op zich wel leuk maar daar moet je geen hele dag zijn, alle dorpjes op Texel zijn heel erg klein.