Is een annuleringsverzekering wel nodig ?

Vandaag was ik op visite en toen hoorde ik dat iemand een annuleringsverzekering had genomen en dus vandaag haar reis moet annuleren vanweg het overleiden van haar moeder.
En zo te horen krijgt ze niet eens haar geld terug.
Waarom heb je dan een annuleringsverzekering voor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een standaardreden waarbij een annuleringsverzekering hoort uit te keren!

Het beste antwoord

Het is gegronde reden(1e graad familie). Ze hoort volgens de voorwaarden wel haar geld terug te krijgen!Ze krijgt natuurlijk niet de kosten voor de annuleringsverzekering zelf terug.

Verder is een annuleringsverzekering ook handig bij bijvoorbeeld een ziekenhuisopname. Mocht je tijdens de reis door ziekte of door het overlijden van 1e of 2e graads familie naar huis moeten, dan krijg de kosten van de niet genoten reisdagen terug.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder moet een annuleringsverzekering ook binnen 7 dagen na boeking worden afgesloten(ik geloof dat het wel verschilt per verzekeringsmaatschappij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt helemaal! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij wel zo dat indien de reis pas over een paar maanden plaatsvindt het geen geldige reden meer is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens opzoeken. Het verschilt gloof ik wel per verzekeraar. De ene heeft betere voorwaarden dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zou vandaag reis en en vandaag moeSt ze dus haar reis annuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet echt vergoed worden. Tenzij verder iets niet aan de voorwaarden voldoet. Verder ben ik even de voorwaarden van een unigarant annuleringsverzekering aan het doorlezen. Daar praten ze niet over een tijdsbestek tussen wanneer en wanneer iemandoverleden moet zijn om de reis te kunnen annuleren. Ik heb in reisbureau gewerkt en er staat mij nog iets bij dat het niet uitmaakt. Maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ik zal het met haar er over hebben al ze er aan toe is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft ze zelf annuleringsverzekering afgesloten of via reisbureau of touroperator?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet maar normaal neemt ze nooit een annuleringsverzekering maar omdat haar moeder slecht ging heeft ze het wel gedaan. Wat ik begreep uit het verhaal zei ze de reisbureau zei je moet bij je vliegtuigmaatschappij zijn en de vliegtuigmaatschappij zei bij de reisbureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm raar verhaal. Als ze een annuleringsverzekering heeft afgesloten bij reisbureau dan helpen de meeste reisbureau's de klant met het invullen van de verzekeringspapieren. Dat deden we ook wel eens als de klant niet via ons was verzekerd. Gewoon een stukje extra service. Ik heb het idee dat we hier een stukje informatie missen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerder het idee dat ze het verkeerd begrepen heeft, want ze zei wel ik begrijp wel dat ze haar annuleringskosten niet terug krijg.
Maar waarom ze haar reis niet vergoed krijgt begreep ze niet. Ik begreep ook uit het verhaal dat er verschillende soorten annuleringsverzekeringen zijn.
Dat ze goed naar de voorwaarden moest kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat ze de reis en annuleringsverzekering door elkaar heeft gehaald. Waarschijnlijk heeft ze dus geen annuleringsverzekering. Mensen halen de annulerings- en reisverzekering nog al eens door elkaar. De standaard annuleringsvoorwaarden zijn(dus zonder annuleringsverzekering):
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de
reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
− bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de
vertrekdag: de aanbetaling;
− bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de
28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van
de reissom;
− bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de
21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van
de reissom;
− bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de
14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de
reissom;
− bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de
5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de
reissom;12
− bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de
vertrekdag: 90% van de reissom;
− bij annulering op de vertrekdag of later: de volle
reissom. Verder kan ze eventueel bij de anvr voorwaarden kijken http://www.anvr.travel/uploads/publicatie/Brochure/ANVR-gids%202011.pdf. Daar kan ze zien wat haar rechten en plichten zijn. Het is dus verstandig om een annuleringsverzekering af te sluiten. Ik ben erg benieuwd hoe het nou precies zit. Ik vind het trouwens erg slecht van reisbureau dat ze de klant doorverwijzen naar devliegmaatschappij. Mensen gaan naar reisbureau voor de service. Als reisbureaumedewerker zou ik er in ieder geval alles aan doen dat het voor de klant zo goed mogelijk geregeld kan worden. Maar ja niet iedereen denkt er zo over:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal dit haar laten lezen. Bedankt voor je hulp

Andere antwoorden (3)

Annuleringsverzekering kan erg handig zijn, ik zou eens een website van zo'n verzekering opzoeken en kijken onder welke omstandigheden het allemaal geldt.
Ik heb er zelf twee jaar terug gebruik van gemaakt aangezien wij vlakvoor onze reis een woning toegewezen kregen, dat stond ook bij de voorwaarden, als je binnen een bepaalde termijn voor het vertrek een woning kreeg toegewezen. We kregen bijna alles terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een afweging... Als je een hele reis inclusief alle hotels en bijvoorbeeld autohuur boekt, kan het zeker de moeite waard zijn een verzekering te nemen. Lees inderdaad goed door waar de reden voor annulering aan moet voldoen. Wij boeken altijd alleen de heen- en terugvlucht en de eerste nacht. Wij hebben ervoor gekozen nooit meer een annuleringsverzekering te nemen omdat dat in ons geval in verhouding erg duur is. Wij hebben diverse reizen gemaakt zonder verzekering. Als we die kosten optellen, kunnen we daarvan al bijna een nieuwe reis maken!
13 jaar geleden
Ik denk dat in veel gevallen een verzekering niet nodig is. Het hangt van het bedrag van de reis af, en of je bij het evt. niet doorgaan van een reis, de kosten zelf kan/wil dragen. In Nederland verzekert men zich graag, maar als je het heel nuchter bekijkt, hoevaak gebeurt het dat je een reis moet annuleren? Eens in de 20 jaar misschien? En tel dan alle kosten voor de annuleringsverzekering eens bij elkaar op, en hier heb je het antwoord.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de vakantie geboekt heeft, terwijl ze al wist dat het heel slecht ging met haar moeder. En dan vergoed de verzekeraar vaak niet. Dat is ongeveer hetzelfde als een overlijdensverzekering of levensverzekering afsluiten, terwijl je weet dat je binnen korte tijd gaat overlijden.