Wat kunnen gezinnen doen om van hun vakantie geen nachtmerrie te maken?

Waarom is het schijnbaar zo moeilijk om te genieten van een welverdiende vakantie? Is het omdat mensen teveel nog vol zitten van de werkstress of kunnen we gewoon te goed klagen, ook op vakantie?

Kwam op deze vraag n.a.v. dit bericht:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/4414880/__Vakantie_nachtmerrie_voor_gezinnen__.html?p=31,1

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
AWM
14 jaar geleden
Alles wat er enigszins gezegd kan worden over dit onderwerp, hebben Telegraaflezers al geschreven onder het bewuste artikeltje. Lijkt me sterk dat iemand nog wat nieuws verzint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop toch dat we niet alleen Telegraaflezers onder het GV-publiek hebben. Ben juist benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.

Het beste antwoord

Veel mensen die op vakantie gaan zitten nog in de stress van hun werkleven!
Je bent nog bezig in een uptempo dingen te regelen en te verwerken.
Daarbij komt nog de meeste mensen gemiddeld hooguit een keer per jaar op een echt lange vakantie gaan, zoals de zomervakantie.
Hoge verwachtingen voor zo'n vakantie zijn er meestal!
Want je hebt er voor gespaard, naar toe geleefd, dingen voor aangepast en nu moet het allemaal gaan kloppen!!
En als je na 200 km met een kapotte auto staat of op het vliegveld blijkt bij aankomst op je bestemming je koffers kwijt te zijn, kun je weinig of niets meer incasseren.
En dan hebben we het nog over het feit dat je een aantal weken per jaar opeens opeens dag en nacht in elkaars gezelschap bent, terwijl normaal gesproken iedereen zijn eigen gang gaat en je elkaar alleen maar ziet tijdens de maaltijden of s'avonds bij de tv.
Alle ingrediënten voor een hoop irritaties zijn zo aanwezig.
Als je kunt stop een paar dagen voor je vakantie met werken, ga alvast in een rustiger tempo leven.
Spreek met je reisgenoten af dat iedereen op vakantie(indien mogelijk) ook z'n eigen ding mag doen!
Als je met de auto gaat, begin de vakantie op het moment dat je in de auto stapt. Stop onderweg voor een picnic, neem een heerlijk hotel en geniet van de omgeving die je al rijdend alvast kunt zien. Rijdt rustig en stoor je niet aan alle andere rijders, een nieuwe rij-omgeving vraagt veel extra aandacht!
Begin de eerste vakantiedagen met een boek of het doen van rustige dingen. Wen aan de nieuwe situatie en ga van daaruit de dingen doen die je eventueel nog wilt ondernemen.
Onthoud dat leven op een andere plek altijd gewenning vraagt!
Onthoud dat de vakantie er gewoon is je zinnen te verzetten en nieuwe energie op te laden.
Verder is er niets belangrijk! Geniet van de mooie plek waar je bent en elkaars gezelschap....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord +1

Andere antwoorden (8)

De gegeven beschrijving in dit ochtenblad kan dan wel gelden voor een groot deel van de bevolking, maar ik vind het lachwekkend. Alsof je dit allemaal MOET ondergaan!
En dan de geenoemde ergernis van vrouwen over mannen in te kleine zwembroek.......Nou ik vraag je!
Het is niet moeilijk te genieten van een vakantieperiode: je gaat voor iets waar je ECHT zin in hebt en laat je niet leiden door allerlei aspecten, waarvan je vooraf weet dat het voor jou problemen oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, die ergenis lijkt me nog wel overkomelijk, toch dames? :)
Ik werk zelf soms van 8:00 - 23:00 en als je deze website meetelt soms tot ver daarover. Voor de vakantie heb ik daarom een aantal regels waar we ons aan houden:

1. Verwachtingen
Niets is zo frustrerend als het niet uitspreken van verwachtingen ( "jij bedenkt ook nooit eens hoe we moeten rijden, waarom moet ik altijd ...")

Maak plannen of nog beter delegeer. In ons gezin doe ik de planning van de route en reserveren vakantieadressen, mijn vrouw de logistieke voorbereiding (klaarzetten) en ik het inladen. We hebben afgesproken dat we elkaar niet aanspreken op zaken die we zelf niet regelen. Leuk is ook om de kinderen erbij te betrekken.

Overigens geldt het wel/niet uitspreken van verwachtingen in de vakantie ook als een belangrijk onderdeel waarop een vakantie kan stranden.

2. Ontspanning vooraf
Niets is zo vermoeiend als 1 dag voor de vakantie te werken en alles over te dragen en de dag erna vroeg weg te gaan. Ik heb daarom als regel dat we niet persé op vrijdag of zaterdag weg gaan. Maar wel dat ik minimaal 1 dag ervoor helemaal vrij ben. Meestal plan ik 3 dagen vrij in. Ik ben die dagen wel bereikbaar voor mail en zo, maar ben verder bezig met boodschappen. Een soort overgangszone. Dat werkt perfect.

3. Rijden
Ik heb voor mijzelf bepaald dat we niet langer dan 400 km wil rijden. Dan zoeken we een camping uit met zwembad en soms blijven we een extra nachtje. De eerste camping zoeken we daarom niet zomaar een overnachtingscamping, het is gewoon onderdeel van de vakantie. Op de terugweg doen we soms hetzelfde, soms rijden we iets langer door omdat je dan toch thuis komt.

Voordeel is dat we in de ochtend vertrekken, zonder al te veel te haasten en vroeg in de middag aankomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
En over de zwembroek: Ik had een langere zwembroek en kwam na een warme reis op een Duitse camping aan. Na het opzetten van tent wilden we een verfrissende duik nemen in het zwembad. Dat mocht ik niet. Zwembroek moest kort zijn. Ik enorm gebaald met een biertje in mijn eentje. Maar de nachtmerrie was over na het kopen van een korte zwembroek. Dan kijken de vrouwen (behalve de mijne) maar even een andere kant op ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat die ontspanning vooraf heel belangrijk is. Niets erger dan vol werkstress op vakantie gaan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens+1
Vakantie kan een rampzalig moment zijn in je leven.
Alle dagelijkse beslommeringen heb je thuis achter gelaten.
Alle regeltjes en verplichtingen vallen even weg.
Je komt ineens elkaar dag en nacht tegen.
Je eigen motor die in de maatschappij volle toeren moest draaien om alles bij te blijven, loopt ineens stationair.
Er moet bijna niets meer.
De vermoeidheid slaat toe en in plaats van lekker ontspannen te worden, slaat het niet lekker in je vel zitten , toe.
Kwalen en pijntjes worden ineens erger,slapen is een probleem terwijl we alsmaar moeier worden.
Ons lichaam is dan eigenlijk een auto die op een parkeerplaats staat met loeiende motor!
Maar de motor hoeft geen prestatie's te leveren, maar weet dat nog niet.
Er kan nu van alles stuk gaan.
De schuld is de maatschappij die de mens steeds verder opjaagt om steeds meer prestatie te leveren.
Zeker in de eerste vakantieweek geeft dat voor ons lichaam vaak grote problemen.
Soms zelfs zo erg dat we het niet overleven en een hartstilstand of hersen infact er een einde aan maakt.
Vakantie is dan voorgoed over, wanneer zal de mens (maatschappij) het eens leren, we weten de oorzaak, nu nog de oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je vrouw niet te laten kaartlezen....
Dan heb je de eerste nachtmerrie afgewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat de shitzooi van je afglijden en probeer je bewust te zijn dat het maar 2 weken duurt.
het kan heus leuk worden als je je maar niet opwind over alle kleine dingetjes. dan heb je inneens 1 groot ding.
laat je kinderen iets vrijer dan thuis en je heb een heel ontspanne vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je je al niet druk om kunt maken! Een strandstoel! Belachelijk!

Als wij op vakantie gaan dan weten we dat we rekening moeten houden met onze 2 kinderen. Dat wil zeggen dat we niet vroeg weg kunnen omdat we nooit vroeg klaar zijn met douchen en aankleden. Dat wil ook zeggen dat we veel in speeltuinen enz. lopen. Maar dat wil ook zeggen dat de kinderen zich ook soms aan ons moeten aanpassen en we ook wel eens een stadje aandoen.

Mijn enige tip is: Maak je niet zo druk en bedenk elke dag pas op het laatste moment wat je wilt doen die dag. Geniet als je kinderen plezier hebben.

En als je een onbezorgde tijd wilt hebben, helemaal voor jou alleen: Zoek dan een oppas voor een weekend en ga met je wederhelft of een vriend(in) een weekend relaxen.

Niet zo druk maken hoor. Het leven is te kort om je op te winden over compleet onbelangrijke zaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is het +1
Simpel: Kinderen thuislaten!
(heb geen kinderen, maar als ik al die gezinnen in die volgepakte auto's zie zitten in de files richting het zuiden.... dan zou ik liever in mijn eentje een vakantie Balkonie boeken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg natuurlijk eerst dat je een beetje uitgerust bent. Dus eerst een paar daagjes lekker thuis. Dan niet te lang van te voren je koffers gaan pakken. Plan een paar dagen van te voren een wasdag en was alles wat eventueel mee moet. Doe als dat klaar is alles gelijk in de koffer. Niet teveel met lijstjes gaan werken. Dan vergeet je toch nog eens wat en het geeft meer tress.
Het is wel belang dat alles meegaande personen naar de vakantie lokatie willen. Als er bij zijn die er absoluut geen zin in hebben dan wordt het echt niet leuk.
Als bij aankomst de lokatie een ramp is dan is dat heel erg jammer maar dan zou ik er toch mezelf er niet te druk om maken. Vakantie gezelligheid moet je zelf maken. Spreek tesamen af wat ieder graag zou willen doen. En doe dat dan ook. Maak het gewoon zelf zo gezellig mogelijk, dan kan het vaak niet meer tegenvallen.