In Scandinavie ligt wel langer sneeuw dan in de (lage) Alpen. Echter zijn de pistes wel korter, maar langlaufen kun je er heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Noord-Scandinavië heb je misschien wel mogelijkheden om te langlaufen, al vraag ik me af of er veel loipes zijn getrokken, echter om te skiën en te boarden heb je eigenlijk geen mogelijkheden.

Noorwegen kent bijvoorbeeld alleen korte skipistes bij Oslo. En dat ligt dus in het zuiden.

Bovendien zijn de bergen in de Alpen een stuk hoger dan de bergen in Scandinavië.

Als je wilt skiën of boarden heb je in scandinavie dus niet zoveel te zoeken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij zijn in Scandinavië juist heel veel langlaufmogelijkheden. Kijk maar eens op de televisie. Ruim een week geleden waren er in Lahti (Finland)wedstrijden. Uitgezonden op ZDF. Ook in noord-Scandinavië wordt gelanglauft. In Zweden heb je de Wasalöpet. Er zijn ook veel springschansen in Noorwegen, Zweden en Finland. Het is niet waar, dat alleen bij Oslo skipistes zijn. Are in Zweden tussen Trondheim en Östersund is een echt skioord. Volgens mij b.v. Geilo in Noorwegen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Geilo is vooral bekend als skigebied, met 39 pistes, 20 skiliften en zo'n 220 km aan langlaufpaden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geilo
Ben in juli in Finse geweest, dan ligt daar gewoon nog 2 meter sneeuw (waarin dan fietspaden zijn uitgehakt en mensen in korte broek en shirt rondkarren...).
Op Europese gletsjers kunt u ook in de zomer prima skiën. En vaak op plekken die in de winter onbegaanbaar zijn.

De meeste van deze gebieden liggen in bekende vakantiestreken zoals Tirol, de Italiaanse Dolomieten, het Zwitserse Graubünden en de Franse Alpen. Zelfs Noorwegen kent een aantal zomerskigebieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
In onze zomer kan je denk ik het beste naar b.v. het zuidereiland van Nieuw Zeeland, waar het dan winter is. Alleen de reis kost een hoop geld. Misschien is het een idee voor chartermaatschappijen om dan goedkopere wintersportreizen te organiseren naar Nieuw Zeeland.
corzijlstra
13 jaar geleden
Mijn vraag ging eigenlijk niet over de zomer. Wel over maart en april. Ik neem aan, dat in de lagere gebieden van de Alpen langlaufen in de loop van die maanden moeilijker wordt, terwijl in een groot deel van Scandinavië ook in de lagere gebieden dan nog volop kan worden gelanglauft. Skieën kan ook hoog in de bergen. Dan zal het ook in de Alpen nog kunnen. Ik neem aan, dat je voor langlaufen in onze zomer het beste naar b.v. Nieuw Zeeland kunt.