de oorsprong hiervan ligt in de paardenracewereld. De (zwarte) stalknechten reisden met de racepaarden mee en vonden New York een stad met zulke onbegrensde mogelijkheden dat ze die 'The Big Apple' noemden - waarschijnlijk om iets aanlokkelijks mee aan te duiden. Degene die die benaming vervolgens als eerste breder bekend maakte, was (sport)verslaggever John FitzGerald, die de bijnaam geregeld gebruikte en vanaf ergens in de jaren twintig zelfs een column in de Telegraph schreef met de titel 'Around the Big Apple'. In 1997 is als eerbetoon aan de in 1963 overleden FitzGerald een New Yorkse straathoek 'Big Apple Corner' genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Joh. Cornelisz Grootappel (1643-1699) was luitenant in het toenmalige Nieuw Amsterdam, oftwel 'den groten appel', oftewel het latere New York.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schijnt een lang en ingewikkeld verhaal te zijn, maar op onderstaande link staat het uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Big Apple (Grote Appel) is een bijnaam of een alternatieve toponiem voor de stad New York in de Verenigde Staten van Amerika.