Waarom staat de Oude Jan in Delft scheef?

Heeft het iets te maken met Duitsers? (heb ik uit verhalen gehoord?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K

Het beste antwoord

Met "de duitsers"bedoel je neem ik aan in de tweede wereldoorlog

De kerk is al veel ouder en staat al veel langer scheef

als ik het ooit goed heb begrepen hebben ze om die reden het bovenste gedeelte van de toren ook al onder een andere hoek gebouwd, kijk maar op de foto, als je er op let zie je het, er zit een kleine knik in

Hij stond dus als scheef voordat hij af was : zie stukje tekts uit link:

"Omdat er vóór de bestaande kerk eigenlijk geen ruimte was om de toren te bouwen, heeft men waarschijnlijk het water van de Oude Delft op die plaats omgelegd om ruimte te creëren. De toren is vervolgens half op een zandrug en half op de gedempte gracht gebouwd. Door inklinking van de grond ter plaatse van de gedempte gracht begon de toren al tijdens de bouw scheef te zakken. In de toren is ook een knik te zien; doordat de toren al tijdens de bouw scheef stond, heeft men recht verder gebouwd op een scheve basis. Door de eeuwen heen heeft de scheve toren menig stedeling verontrust. In 1843 besloot de 'Raad der stad Delft' dat de toren -uit angst voor instortingsgevaar- tot aan het dak van de kerk moest worden gesloopt. Lokale aannemers hebben toen kunnen voorkomen dat dit besluit daadwerkelijk werd uitgevoerd. De 75 meter hoge toren staat tegenwoordig 1,96 meter uit het lood."
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwege een niet gefundeerde - krijg je van mij een + ter compensatie.

Andere antwoorden (1)

Het scheefstaan van de Oude Jan heeft niks te maken met de Duitsers. De toren is op een zandrug gebouwd en daardoor wat weggezakt. Meer informatie kun je vinden via de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het kunnen dat die duitsers kuilen graven op het strand waardoor de hele boel is gaan schuiven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want het heeft al veel langer geleden plaatsgevonden: al tijdens de bouw stond de toren scheef. Wel zou het kunnen dat het door de Duitsers nog iets is veranderd.