Hoe werkt de metro in Parijs ook al weer?

Ik ga er na 31 jaar weer eens naar toe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

Bij de ingang koop je een kaartje, of een boekje met tien kaartjes - zo'n boekje heet een carnet. Bij de automaten kun je gewoon met je Nederlandse pinpas betalen, en ook met contant geld. Je kunt kaartjes of carnets ook bij het loket kopen.

Dan ga je naar het poortje. Zoek een poortje met een groene pijl; de poortjes met een rood kruis zijn niet toegankelijk.

Je steekt je kaartje in een gleuf bij het begin van het poortje. Het kaartje wordt verwerkt en komt een stukje verder uit een andere gleuf tevoorschijn. Je neemt je kaartje uit die tweede gleuf, het poortje gaat open, en je gaat naar binnen.

Verder werkt de metro net als elke andere metro.

Overstappen kan, zolang je niet door zo'n poortje gaat, op hetzelfde kaartje.

Bij je laatste station verlaat je de metro door een poortje. Daar heb je geen kaartje voor nodig. Bij sommige van die uitgangspoortjes moet je zelf het poortje openduwen, andere gaan automatisch open.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je loopt de trap of roltrap af naar beneden. Je stapt in zo'n metrotrein. Als je op de plaats van bestemming bent stap je uit. Je neemt dan de trap of roltrap naar boven, en je bent er.

Toegevoegd na 44 seconden:
En op onderstaande site heb je een moie interactieve kaart:
http://www.ratp.fr/plan-interactif/
bamibal
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn flink wat lijnen die op straatniveau rijden, en er zijn ook lijnen die *boven* straatniveau rijden, over lange viaducten door de stad heen. Dan neem je dus de (rol)trap of de lift naar *boven* om in de metro te komen. ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie nu dat je twee minnen hebt gekregen. Die zijn niet van mij.
De metrolijnen hebben elk een kleur. De lijnen hebben een eind en beginbestemming. Zoek de halte waar je eruit wilt en bepaal welke richting je op moet. Het is eenvoudig en wijst zich vanzelf. Ik weet niet of je het weekend gaat maar dan is er een weekendkaartje te koop voor een redelijk tarief. Dan kan je dus het hele weekend toeren voor 1 tarief. Succes en pas op voor zakkenrollers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan in parijs voor toeristen kaarten die je toegang geven tot zowel de metro als de bussen in de stad (uitgezonderd de tourbussen). Die kaart heet een parisvisite kaart. Deze kun je krijgen bij een informatiepunt van de metro (meestal te vinden in de metro).
De kosten hiervan zijn natuurlijk afhankelijk van het aantal dagen dat je deze wilt hebben.

Je krijgt dan een klein kaartje dat je iedere keer in een automaat moet stoppen (diegene die voordat je naar binnengaat bij het metrostation). deze moet je ook weer mee terug nemen. Je krijgt namelijk maar een kaart.

Ik vind deze contstructie heel prettig!
pas wel op voor zakkenrollers in de metro's (tas op de buik etc). veel plezier!

Toegevoegd na 1 minuut:
de kaarten van de metro zijn makkelijk te volgen. Deze wijzen zich vanzelf. Je krijgt er eentje bij de aankoop van zo'n kaart hierboven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal op station lijnenkaart. Bedenk hoeveel je gebruik gaat maken van metro en koop kaartje of dagkaart.

Steek kaart in automaat. Klaphekken openen en kaartje uithalen.

Zoek route. Makkelijkst is eindbestemming van metro's te onthouden en overstap stations. Volg naam bestemming en stap in metro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het werkt kaal uitgelegd. Je kan het beste in een keer 10 kaartjes halen dat is het voordeligst. 1 kaartje blijft geldig tot je weer boven de grond bent. Dus overstappen kan met 1 kaartje

Veel plezier