De belangrijkste godsdiensten van Japan zijn Shintoïsme en boeddhisme; de meeste Japanners hangen beide geloven aan. Terwijl de ontwikkeling van shinto radicaal door de invloed van boeddhisme veranderde, ontwikkelden zich in de Japanse godsdienstige verscheidenheden ook bewegingen zoals Jodo, Shingon en Nichiren. Talrijke bewegingen, de "nieuwe godsdiensten" genoemd, zijn na de Tweede Wereldoorlog ontstaan en hebben vele leden aangetrokken. Eén van deze nieuwe godsdiensten, Soka Gakkai, een boeddhistische sekte, groeide snel in de jaren 50 en de jaren 60 en werd een sterke sociale en politieke macht.

Minder dan 1% van de bevolking is christen. Het confucianisme heeft het Japanse gedachtegoed diep beïnvloed en over het algemeen heeft de Chinese cultuur een aanmerkelijke invloed gehad op de vorming van Japanse beschaving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Japan altijd bestonden verscheidene godsdienstige geloofsvormen naast elkaar. Het belangrijkst is dat Shintō, wat zich uit Japanse Urreligion afleidt, en die Buddhismus, dat Japan in 5. of 6. Bereikte eeuw. Japanse Buddhismus wordt geschikt in vele verschillende mousserende wijnen (scholen, richtingen), die bijna dat alles Mahayana- Behoor tot Buddhismus. Onder het meest bekend boeddhistische richtingen in weelderig Japan dat Zen- Buddhismus, dat Amitabha- Buddhismus en dat Nichiren- Buddhismus. In de godsdienst van Japan deelt het Chinese invloeden voorbij dat mee Daoismus en Konfuzianismus, wat werden opgenomen en door Shintō en Buddhismus werden geïntegreerde. Vandaag behoort de meeste Japanner (meer dan 80%) tot beide hoofdgodsdiensten, daarom wordt de godsdienstige basisaanpassing in Japan zoals syncretisch aangewezen. Dat Christendom gespeeld in de geschiedenis van Japan in het bijzonder in 16. en 17. Eeuw neemt een bepaalde rol, vandaag eerder een randstandpunt in. Tegen het stellen de „nieuwe godsdiensten zich“ voor een belangrijk element, sinds centrum 19. Jhs. steeds sterker en vaak uitgespreid maakt een self-willed mengsel van Shintō, Buddhismus en andere wereldgodsdiensten bekend. Sinds dat De tweede Oorlog van de Wereld een bijzonder grote godsdienstige tolerantie heerst met betrekking tot deze richtingen, zodat momenteel ongeveer 300 van dergelijke godsdienstige gemeenschappen van de „nieuwe godsdiensten“ officieel vermeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bezielt je in vredesnaam om zo'n slecht vertaald stuk knip- en plakwerk als antwoord te geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slecht en onduidelijk antwoord. -
japanners hebben niet echt een geloof. het Boeddhisme en het Shintoïsme zijn geen godsdiensten, maar een levenswijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Japan is iedereen volgens de grondwet vrij om te geloven wat hij wil. Toch zijn de mensen er vrij gelovig. Het Shintoïsme is het belangrijkste geloof in Japan, gevolgd door het Boeddhisme. Het Shintoïsme is overigens sterk beïnvloed door het Boeddhisme en de verschillen tussen beide religies zijn voor de bevolking erg klein. Daarom kiest men er vaak voor om beide geloven te belijden.
Japan is overigens een land waar de vreemdste geloven voorkomen. Naast de 130 sekten van het Shintoïsme, staan er 180.000 religieuze organisaties geregistreerd in Japan. Dit kunnen geloven zijn gebaseerd op het Boeddhisme, maar men treft er ook geloven aan die gebaseerd zijn op sciencefiction of zelfs de bekende manga stripverhalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Religieuze minderheden worden gevormd door ca. een miljoen protestanten en een klein aantal rooms-katholieken (samen ca. 1,2% van de bevolking) en leden van de "nieuwe religies", die bestaan uit verschillende mengvormen van het shintoïsme, het boeddhisme, het taoïsme, het confucianisme en een aantal christelijke religies (9,3%).
Berucht werd in 1995 de Aum Shinriky-sekte die in de metro van Tokio sarin-gas verspreidde waardoor twaalf mensen de dood vonden en 5000 mensen gewond raakten.
Amadea