Is het erg gevaarlijk voor 2jonge vrouwen te liften richting de oostblok landen, en naar welke landen kan je dan hebt beste naar toe?

... De ervaring om het eens te doen alleen al lijkt me zo geweldig.
Ik ben er echt al jaren over aan het denken, maar mijn vriendin die vind dat te gevaarlijk...
Wat is jullie mening? Of ervaring?

Ik wil graag ergens naar toe waar echt een prachtige natuur is! Met bergen en grotten en gewoon veel landschap.

Toegevoegd na 18 minuten:
En met 2jonge vrouwen bedoel ik geen 2 poppjes die met een navel truitje, korte broek en teenslippers langs de weg staan...
Ik en mijn vriendin zijn geen meiden uitdagend erbij uitlopen, we komen meer over als 'one off the guys' als we mannen leren kennen...
Ik ben ook niet bang om aangerand te worden of erger, want ik kom wel voor mezelf op...
Maar meer om beroofd te worden ofz door mensen die we in vertrouwen nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet gewoon met de trein of zelf met de auto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn auto is zo een oud ding, halverwege Duitsland is die waarschijnlijk al uit elkaar gevallen....
En met de trein wou ik ook delen afleggen, maar niet alles want dat kost ook veel geld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de trein vervelendere ervaringen dan met liften, moet ik heel eerlijk zeggen. Bij liften kom je zowiezo met meer mensen in aanraking, je voert de gekste gesprekken, je komt op onverwachte plekken. Het is een stuk avontuurlijker, maar er kleven dus ook meer risico's aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je 'Transit' van Hella Haasse eens lezen.
ISBN10 9074336086; ISBN13 9789074336086
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al dat je denkt dat het uitmaakt of je overkomt als poppetjes of one of the guys, om nog maar te zwijgen van denken 'ik hoef niet bang te zijn want ik kom voor mezelf op' zegt mij dat je waarschijnlijk een beetje te naïef bent om liftend te reizen... Als vrouw loop je veel meer risico op seksueel geweld dan als man. Triest, maar waar. En het heeft er *niets* mee te maken hoe aantrekkelijk of uitdagend je erbij loopt. Als je het idee hebt dat je uiterlijk je hiervan vrijwaart, vraag ik me serieus af hoe goed je in staat bent belangrijke signalen op te pikken als je in een gevaarlijke situatie terecht dreigt te komen. En weet je wat het is met goed voor jezelf op kunnen komen? Daar heb je helemaal niets aan als je belager (of belagers!) fysiek sterker zijn dan jij en ook nog eens in bezit zijn van het enige voertuig waarmee je jezelf in veiligheid zou kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al zien jullie er niet uit als poppetjes (bedoel je neem ik aan) je bent en blijft vrouw. Ik vind het ook nogal naief dat je denkt een paar mannen met wapens (of zonder) fysiek aan te kunnen. Het is en blijft gewoon een risico, ga daar maar van uit. Mijn advies blijft, om het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Tanja haha het filmpje vond ik wel leuk. En voor de rest,,,, Ja 2 mannelijke vrienden wouden ook wel mee, maar met zijn 4e sta je wel een lange tijd langs de weg dus vandaar dat we liever gewoon met zijn 2e willen.
En zoals stippel ook al een keer zei als je het niet vertrouwd kan ik ook nee zeggen... Zal ik uiteraard ook doen hoor!
Kristal
13 jaar geleden
Tanja :-)))))) Echt heel leuk! Maar in de trein kan je nog ergens heen lopen als er iets dreigt of mensen opzoeken. Waarom ga je niet gedeeltes met de trein en gedeeltes wandelend, ook niet zo duur. Liften zou ik je nooit aanraden, mijn tenen trekken krom als je schrijft: citaat: "als je het niet vertrouwd kan ik ook nee zeggen… Zal ik uiteraard ook doen hoor! "
Ja hoor...
Je begrijpt gewoon niet dat het feit dat je Vrouw bent voor problemen kan zorgen. Als jullie een leuke onbezorgde vakantie willen, zou ik liften dringend afraden.
Je vriendin is daar blijkbaar realistischer in.

Het beste antwoord

Tsjechie en Slowakije zijn mooie landen met 'veel landschap'.
Mijn lift-ervaringen zijn van ruim 20 jaar geleden, maar ik heb er erg veel lol aan beleefd.

Ik heb wel altijd met een vriend (en later: mijn vriend) in het buitenland gelift en eigenlijk nooit iets vervelends meegemaakt (behalve dan mensen die rijden als idioten). Wel heel veel leuke verhalen opgedaan.

Heb je geen gezellige maat waar je mee kunt gaan liften? Ik denk dat je met twee meiden toch wel meer risico loopt, tenzij je van te voren een goede cursus zelfverdediging doet, hele stevige bergschoenen draagt en je Zwitsers zakmes met trots draagt ;-)

Toegevoegd na 27 minuten:
Dat was dus in de jaren 90 en niet in de seventies, toen was ik net uitgebroed. Toen deden die akelige verhalen ook al de rondte. Ik houd ook niet zo van dat krampachtige angst-gedoe. Als jij een stevige griet met mensenkennis bent die niet op haar mondje gevallen is en jouw vriendin ook, zou ik het gewoon doen. Als er iemand stopt die je niet vertrouwt, kun je altijd nog zeggen dat je niet mee wil rijden. Dan word je waarschijnlijk wel uitgescholden, maar ach...

Je kunt wat voorzorgsmaatregelen nemen tegen beroving, zoals: nooit je rugzak in de kofferbak doen (als je eruit gezet wordt, ben je je spullen kwijt), je geld en papieren op je lijf dragen, op je onderbuikgevoel afgaan, nooit je spullen alleen laten, geen waardevolle camera's meeslepen, als het even kan alleen overdag liften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Stippel, het maakt alle verschil als je samen met een man gaat liften, niet dat er dan niets kan gebeuren maar het is echt minder risicovol. Met 2 vrouwen krijgen mannen die er op uit zijn al gauw gedachtes. En geloof me, een mes is voldoende om je in bedwang te houden. Ik hou ook absoluut niet van om angst op te kloppen maar ik hou er helemáál niet van om dit soort risico's nemen als ik een gezellig vakantie wil hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee Kristal, ieder z'n mening. Ik wil het niet aanmoedigen of zo, maar ik heb 'in het echt' ook wel eens alleen of met een vriendin gelift. En echt NOOIT iets meegemaakt in de 'enge mannensfeer'. Twee stevige tantes: moet kunnen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De wereld is de afgelopen 20 jaar nogal veranderd. en niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wij zijn ouder geworden en kennelijk ook banger.

Andere antwoorden (10)

Liften brengt altijd een risico met zich mee. Je weet nooit bij wie je in de auto stapt en het maakt niet uit waar naar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met jouw vriendin eens, veel te gevaarlijk, waarom hoef ik denk ik niet uit te leggen, toch?

Er zijn genoeg andere manieren om ergens te komen waar prachtige natuur is.
Bus, trein, auto, vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaaf is het zeker! Ik zou ook nog wel eens willen liften ergens heen! Maar als ik jullie was zou ik het niet doen want zoals in het andere antwoord je weet nooit wie je tegenkomt! Maar veel plezier in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"liften" is al lang niet meer veilig, en zeker niet voor 2 jonge vrouwen.

Het is nooit veilig, om bij een vreemde in de auto te stappen. Zou je dat zomaar doen?! We leven helaas niet meer in de jaren 70, waarin dit nog heel veel werd gedaan, en ook kon, maar zelfs toen zijn er meisjes, en zelfs jongens verdwenen of vermoord. Van sommigen nooit meer wat gehoord. Ik raad je aan het internet af te speuren naar ervaringen van anderen. Hier kom je vanzelf de berichten tegen van vermiste mensen.

Ik snap dat je ergens naartoe wilt waar het mooi is, maar wees alstjeblieft verstandig en ga lekker met de trein bus of vliegtuig naar je bestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er verdwijnen nog dagelijks mensen, en echt niet alleen omdat ze liften. Ik ben het met je eens dat er risico's zijn, maar dat is het leven. Als ik de Telegraaf lees, durf ik niet eens m'n bed meer uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je, het is dan ook aan de mens zelf, om het lot te tarten en extra risico's zelf op te zoeken.
Kristal
13 jaar geleden
scherp gezien Inkie.
Een stukje risico zit er natuurlijk aan vast, maar dat hoort bij het 'avontuur'. Je ziet tegenwoordig wel steeds minder mensen liften en mensen nemen minder vaak lifters mee.
Gevaarlijk is relatief; ik denk toch echt dat 99,99% van de mensen als 'ongevaarlijk' gelden (wellicht niet als 4,3 km/u te hard rijden... ;-) )

In Kroatie heb je veel mooie natuur en grotten, maar ook in andere (Oosblok) landen is het erg mooi.

In sommige landen is liften dan weer heel gewoon; zo stond er in mijn reisgids in Montenegro/Bosnie: 'als je de busdienstregeling kent, zou je zelf ook graag meegenomen worden als lifter'.

Voor Dld en verder kan je ook http://www.mitfahrgelegenheit.de/
http://www.mitfahrzentrale.de/
http://www.mfz.de/
overwegen. Tegen een geringe preis kun je toch al een heel stuk komen.

Zorg in ieder geval voor een goed bord met je (tussen)bestemming en spreek mensen op Raststätten en Tankstations aan. In het weekend rijden in Dld nauwelijks vrachtwagens en staan die allemaal stil op de Raststätten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip: zorg voor een duidelijk bordje! Het belangrijkste gereedschap van een lifter is een aantal stroken karton en een dikke stift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bordjes zijn overrated. Zelf initiatief nemen! Altijd laten afzetten bij (liefst) groot tankstation en daar mensen aanspreken, werkt t beste. Rijd regelmatig met mensen mee die zeggen dat ze voor een bordje nooit gestopt waren.
Het is niet 'erg' gevaarlijk. Het is ook niet ongevaarlijk. Als vrouw alleen heb ik 2 jaar geleden zelf alleen door o.a. het oostblok gelift. De grootste creep? Die heeft me opgepikt in Eindhoven.

Maar wat voor mij altijd goed werkte was, wanneer ik werd opgepikt door iemand altijd even een foto van de auto nemen (waar het nummerbord duidelijk opstond) en deze doorsturen via de mobiel (of op z'n minst zeggen dat ik dat deed). Het kost je misschien een euro per lift, maar degene die je meeneemt weet dat hij zo achterhaald kan worden.

Het is in elk geval een ervaring die je nooit meer vergeet. Ik zou het zeker doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit met alleen vrouwen liften. Ik en vrienden van me hebben veel lift ervaring. Ik lift altijd met een man en het overkomt ons regelmatig dat ik met een man mee mag liften TOT hij ziet dat ik met een andere man lift.. Zegt genoeg lijkt me...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naja, net als voor de lifters is er natuurlijk ook een risico voor de liftgever. Een persoon kan je nog overzien, 2 al minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar ik ken een 'teleurgestelde' blik uit duizenden ;)
Ik geloof niet dat die mannen persé iets slechts met me voor hadden, maar ik denk wel dat ze zeker wilden proberen of ze me konden versieren.
Het lijkt me echt niet veilig. Helaas lopen er een heeeeleboel zieke mensen rond. Die een makkelijk hapje niet uit de weg gaan. Of je nu een naveltrui dragend poppetje bent of niet..... Je bent een vrouw en daar kunnen enkele zieke geesten altijd wel wat mee. Heel erg dat het tegenwoordig zo is, maar wel de realiteit! Doe het niet. Laat ons alsjeblieft niet een keer op het nieuws horen dat er 2 liftende vrouwen verkracht of erger zijn.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan jezelf herken je de wereld denk ik dan maar. Er lopen een stuk minder engerds rond dan de gemiddelde mens in zijn hoofd heeft.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Struisvogelreactie noemen we dat. er gebeuren zoveel criminele dingen in ons land er daarbuiten, dat je daar de ogen niet meer voor kan sluiten. heeft niks te maken met hoe jezelf in de wereld staat. neem aan dat jij de media ook een beetje volgt? Door mijn werk heb ik trouwens te maken met criminaliteit/ daders/ patienten. dus vind dat ik er enige kijk op heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra, juist doordat je er in je werk mee te maken hebt heb je er minder kijk op hoe vaak dit voorkomt. Je ziet namelijk niet in je werk al die mensen die dit soort dingen niet doen. en @top10 "Heel erg dat het tegenwoordig zo is". 100 jaar geleden was het voor een vrouw een stuk onveiliger.
Niet doen! En zeker niet richting de Oostbloklanden.

Liften is tegenwoordig niet meer ongevaarlijk. Ook niet voor mannen. In de Oostbloklanden is er echter nog een extra risico. Begin er als twee dames dus liever niet aan!

Heb zelf veel liftervaring, maar dan vooral West-Europa. Laatste jaren begin ik er zelf echter ook niet meer zo snel aan. Het kan gewoon niet meer.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
gewoon niet doen,tegenwoordig kan je echt niemand meer vertrouwen.het is wachten tot je een keer de verkeerde tegenkomt.