Mijn paspoort verloopt binnenkort. Stel, ik ga voorlopig niet op reis. Mag ik dan ook mijn paspoort later verlengen? Zijn daar kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paspoort kan niet meer verlengd worden, dus een nieuw is nodig met de daaraan verbonden kosten

Antwoorden (7)

Is dat je enige geldig legitimatie bewijs? Ja dan moet je het binnen de kortste keren velengen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zo lang jij geen plannen hebt om binnenkort naar het buitenland te gaan, hoef je je paspoort echt niet direct te verlengen.
Ik heb mijne destijds ook een maand of 4 laten liggen.

Er komen geen extra kosten bij het verlengen van een paspoort als je paspoort al een tijdje ongeldig is.
Het enige dat je betaald zijn en blijven de kosten voor het aanvragen van het nieuwe document (want dat is verlengen eigenlijk).

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga er in dit antwoord dan dus eigenlijk vanuit dat je nog een ander legitimatiebewijs hebt, zoals een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry c4th, maar je hebt hier geen gelijk. Als je paspoort ook je manier van identificatie is zul je deze op tijd moeten verlengen vanwege de identificatieplicht, alleen als je ook een identiteitskaart hebt hoeft dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, mormel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste mensen, mag ik mijn rijbewijs in NL als ID kaart beschouwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ast36850: " Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten. " http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html Dus ja: in nederland kun je je identificeren met een rijbewijs.
Je moet sowieso een geldig identiteitsbewijs hebben. Als je niets anders hebt dan je paspoort dan zou je een nieuw paspoort moeten kopen.

Als je nog een ID-kaart hebt dan kan dat natuurlijk ook later.

Een paspoort verlengen kan niet, je moet een nieuwe kopen. De prijs zal altijd hetzelfde zijn. Er zijn dus geen kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ten alle tijden voorzien zijn van een geldig paspoort of identiteitsbewijs.
Als je naast je paspoort geen ID-kaart hebt ben je dus genoodzaakt je paspoort te laten verlengen, of een ID-kaart aan te schaffen.
Dit kun je natuurlijk ook gewoon (nog) niet doen, maar dan heb je wel een probleem als je gecontroleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paspoort kan niet meer verlengd worden, dus een nieuw is nodig met de daaraan verbonden kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig geldt een paspoort ook als legitimatie bij bedrijven, politie etc. en zijn wij verplicht een identiteitsbewijs bij ons te dragen. Als je geen rijbewijs hebt, zul je je paspoort moeten vernieuwen. Anders kun je ook even wachten tot je hem nodig hebt om te reizen.
En ja dat kost helaas geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn paspoort is al anderhalf jaar verlopen en ik ben ook niet van plan een nieuwe te nemen zolang mijn rijbewijs (ook een wettig legitimatie bewijs) geldig is. Ik hoop er op dat de regering toch af gaat zien van die vingerafdrukken in het paspoort, want ik vind dat gewoon inbreuk op mijn privacy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Een griezelige ontwikkeling. Irisscan of chip in je lichaam de volgende stap? Maar mijn boodschappen doe ik in Duitsland, tanken en boeken lenen doe ik in Belgie.... Ik bedoel de Limburgse grens met onze buurlanden ga ik vaker per week over.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je ... als je ergens kunt besparen moet je dat ook zeker doen.
Ik ga zelf ook regelmatig in Duitsland boodschappen doen, voornamelijk ook omdat het dichtbij is. Aangezien ik iets noorderlijker woon is Belgie niet echt een optie, maar is voor mij ook niet noodzakelijk.