wat gebeurt er precies met je oren als je in een vliegtuig stijgt en daalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Antwoorden (5)

Die passen zich moeilijk aan, aan het verschil in luchtdruk en door te slikken of kauwgom te kauwen of een snoepje komt dat weer goed. Overigens dacht ik,dat je daar in een vliegtuig geen last meer van had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het stijgen neemt de luchtdruk af en ontstaat er een overdruk waardoor het trommelvlies naar buiten wordt gedrukt.
Bij het dalen neemt de luchtdruk toe en er ontstaat een onderdruk waardoor het trommelvlies naar binnen wordt gedrukt.
(Luchtdruk wordt groter buiten het oor.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je oren staan aan de binnenkant via de buis van eustachius in verbinding met de buitenlucht. Hierdoor hebben je oren aan beide kanten een gelijke druk, en kan je goed horen (Er staat geen spanning op je trommelvlies).

Bij stijgen wordt de luchtdruk lager, en druk de lucht aan de binnenkant je trommelvlies naar buiten. Hierdoor ga je slechter horen. Doordat de druk snel daalt, kunnen je oren niet altijd goed aanpassen. Daarom moet je 'klaren' bv door te geeuwen, slikken wat de buis van eustrachius extra opent, danwel door iets onderdruk in je hoofd te maken (Zie duikwebsites, klaren).

Bij het dalen gebeurd het omgekeerde: Buitendruk stijgt, en je trommelvlies wordt naar binnen gedrukt, wat je moet compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter je trommelvliezen, en in de neus-, voorhoofd- en kaakholtes, zit lucht. Als je opstijgt, wordt de druk van de lucht om je heen lager, dus die lucht in je hoofd gaat uitzetten, en wil er dus uit. Dit ervaar je als druk op je oren, en door slikken en gapen en evt. oren klaren, via de buis van Eustachius, wordt de druk in je hoofd gelijk met de omgevingslucht.
Omgekeerd neemt de druk weer toe, als het vliegtuig gaat dalen, en de buitendruk wordt dan dus hoger dan de druk in je hoofd. Er moet dus, populair gezegd, lucht 'bij'.
Dit gaat iets minder gemakkelijk dan lucht eruit : reden, dat je evt. pijn ervaart bij het dalen van een vliegtuig als je erg neusverkouden bent, en al die holtes en vooral die buis van Eustachius vol zitten (met slijm).

Eigenlijk is dit precies hetzelfde als dat je steeds dieper onder water gaat met het duiken - bij toenemende druk moet je aktief je oren klaren, als je weer omhoog gaat, bubbelt die lucht vanzelf je oren uit.

Als dit 'druk-gelijk-maken' niet zou kunnen, zouden je trommelvleizen scheuren, en dan verlies je je evenwichtsgevoel.

Mooi ding, toch, ons lichaam.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je oren blijven gewoon op dezelfde plaats zitten.
Het gebeurt allemaal IN je oren. Grapje natuurlijk.
Ik zie de minnen al weer komen.