In welke landen betekent met je hoofd schudden 'ja!' en knikken 'nee!'?

In Bulgarije was dit in ieder geval zo. Dan pas merk je hoe geconditioneerd je bent. Het is heel moeilijk om nee te zeggen en ja te knikken... - of andersom.
Zijn er nog meer landen waar het anders is dan hier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
24.3K

Het beste antwoord

In delen van Griekenland, Turkije, Iran, India, Bangladesh,
Albanië.

Er zijn overigens verschillende theorieën over knikken en schudden. Een daarvan is dat baby's al, als ze hun moeders borst zoeken, knikjes geven tijdens het zoeken. En als ze niet meer willen met hun hoofd schudden (afwenden). Een andere theorie is dat het ja-knikken voortkomt uit een soort buiging, waarmee je dus je respect toont.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Griekenland bestaat de tegenstelling trouwens ook in de taal. Ne ("nee) betekent ja en Ohkee (Okay) betekent nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In sommige culturen in India bijvoorbeeld, betekent het gebaar met het hoofd op en neer: nee en het gebaar heen en weer: ja. Dit is dus precies andersom als bij ons. Maar we hoeven niet eens zo ver weg om dit op te merken. In Griekenland wordt wanneer er ja wordt gezegd, een draaiende beweging met het hoofd zijwaarts gemaakt, met het oor richting de schouder. Dit lijkt erg op ons nee schudden. Als ze echter nee willen zeggen wordt een hoofdbeweging naar achteren gemaakt, met de kin omhoog en achterhoofd in de nek. Dit lijkt weer erg op ons bevestigende knikken.

Ook inderdaad in Bulgarije, Pakistan en India. Daar schudt men met het hoofd heen en weer om "ja" te zeggen, op dezelfde manier, zoals wij doen, maar dan "nee" bedoelen. Het zelfde gebaar vindt je terug in Arabische landen, Griekenland en Zuid-Italië.