Waarom kunnen vluchten niet vertrekken als het sneeuwt?

Ik begrijp de technische reden hier niet voor. De startbaan word ijsvrij gemaakt. Het vliegtuig de-iced, reizigers melden zich eerder aan de gate, het tanken gaat iets langzamer maar kan wel gedaan worden, het eten gaat met trollys aan board. Is er een andere technische reden, zoals het niet functioneren van de instrumenten in de cockpit oid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
4.5K

Antwoorden (9)

Niet alleen de startbanen moeten sneeuwvrij worden gemaakt, ook de bewegende delen van de vliegtuigvleugels, zoals de flaps, moeten sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden. Dit kost veel tijd, vandaar de vele vertragingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er (plak) sneeuw op het vliegtuig ligt wordt een vliegtuig zwaarder en kan de vlucht niet gedaan worden en ook kan het gevaarlijk zijn als er sneeuw op de baan ligt waardoor vliegtuigen kunnen gaan (doorglijden) met als gevolg dat vliegtuigen crashen (verongelukken) en de baan is of wordt afgesloten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft vaak met 'zicht' te maken. Piloot wil naast de hem beschikbare apparatuur/instrumenten, óók graag zien waar hij naartoe gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast dat het lastiger is om het schema van opstijgen en het verzorgen van landingen in het zelfde tempo te handhaven als bij normaal weer. Heb je ook nog te maken met de luchthaven waar het vliegtuig naar toe moet als het daar ook sneeuwd heb je dus dubbel op problemen.
13 jaar geleden
omdat er om veiligheids redenen meer afstand/tijd tussen de vliegtuigen onderling moet zitten bij het landen kunnen de normale vljucht schema's niet gehandhaad worden en lopen vluchten uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het sneeuwt moet idd de startbaan sneeuwvrij worden gemaakt maar ook de motors moeten onderweg ook niet vastlopen door de vele maten sneeuw die valt en nog meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij hebben niet zoveel materiaal om alle banen schoon te houden .
Zij kunnen ongeveer maar 2 banen schoonhouden .En omdat er per baan al maximaal gebruik van wordt gemaakt dan is er bijna geen ruimte meer om er nog vliegtuigen van andere banen er tussen te voegen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vervelend ook, als je weg wilt en je vliegtuig gaat niet vanwege het winterweer, maar het is voor je eigen veiligheid.
Op televisie waren op Schiphol de enorme rijen mensen te zien die wachtend in de rij stonden om in te checken.
Vooral vervelend als je kerstvakantie daardoor later begint.

Natuurlijk de sneeuw en de gladheid. Dat moet eerst verholpen worden. Er zijn op Schiphol 80 mensen in continudienst bezig met het schoonvegen en houden van de start- en landingsbanen.

Dan moeten de vliegtuigen nog "ijsvrij" zijn, zodat alles normaal weerkt en niet bevroren is.

En als je dan zou kunnen vertrekken, dan moet je ook nog kunnen landen op het vliegveld van je eindbestemming. De vliegvelden in Europa hadden dezelfde problemen als bij ons, dus als daar de banen nog niet geschikt waren voor landing, dan kon jouw vliegtuig hier niet weg.

Gelukkig konden gisteravond al weer veel vliegtuigen de lucht in, dus die passagiers waren in ieder geval op weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zicht door de sneeuw kan je niet veel zien
Het vliegtuig wordt zwaarder en stort neer dat wil iemand XD
De contact met het vliegveld kan gebroken raken.