Hoe vieren de Thai de verjaardag van hun koning?

Ik vertrek binnenkort op vakantie naar Thailand.
Gisteren kwam ik er toevallig achter dat tijdens mijn verblijf in Bangkok koning Phra Chaoyuhua Bhumibol Adulyade (Bhumibol voor intimi) zijn verjaardag viert.

Nu weet ik dat de koning van Thailand in dat land echt heilig is, dus ik neem aan dat het wel groot gevierd wordt.

Weet iemand hier uit eigen ervaring wat ik kan verwachten bij een Thaise Koningendag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K

Het beste antwoord

Naast de twee antwoorden nu een paar woorden van iemand die regelmatig in Thailand komt.
Het is een understatement de verjaardag van Koning Bhumibol te vergelijken met Koninginnedag.
De status van de Koning is beduidend hoger dan die van Koningin Beatrix.
Zo staat de gehele bevolking achter de Koning en heeft hij een morele gezag en macht die grenst aan die van een Godheid.
Het bedrijven van majesteitschennis komt niet eens in de bevolking op. Overal waar je komt hangen foto's van de Koning en vaak zijn vrouw.
Het is het grootste feest wat Thailand kent.
Ze koesteren hun Koningshuis en het Koningshuis koestert de bevolking door misstanden aan te pakken en de verbouw van drugs wat zeer steng verboden en bestraft is, te vervangen voor gewassen die de boeren geld opleveren.
Ondanks dat het land veel staatsgrepen kent, blijft Koning Bhumibol daar boven staan en treedt sporadisch op, als hij dat doet dan zwijgt IEDEREEN en luistert naar deze wijze man.
Het is ontroerend te zien dat deze Koning het land bijeen houdt en is de belangrijkste bindende factor tussen alle etnische groepen.
Iedereen vreest zijn dood, omdat zijn zoon bevriend is met Taksin die nogal gegraaid heeft en in Thailand beter niet meer op kan duiken.
Mede daarom legt de zieke koning zijn ambt niet neer, omdat er geen geschikte troonopvolger is.
Het is voor iedereen te hopen dat de Koning nog vele jaren mag leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De verjaardag van de Koning is vergelijkbaar met onze Koninginnedag. Op 5 december vieren de Thai de verjaardag van de Koning en het is dan tevens Vaderdag in Thailand. Het is voor de Thai het aangewezen moment om de Koning nog meer te eren dan zij normaal al doen. Het is een dag die in het teken staat van het tonen van genegenheid en trouw aan de man die zij zo respecteren. Er worden veel religieuze rituelen uitgevoerd en er zijn grote vuurwerkshows. Alle openbare gebouwen en huizen zijn versierd met bloemen, vlaggen, slingers, lampjes en zijn portret. De hele Thaise natie bidt om Zijne Koninklijke Hoogheid te zegenen met een goede gezondheid, geluk en de kracht om zijn verantwoordelijke taak uit te voeren. Voor Bhumibol komen de mensen van heinde en verre naar Bangkok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijf december is een Nationale feestdag in Thailand. Iedereen heeft een vrije dag en de Thai vieren dan de geboortedag van Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Bhumibol Adulyadej de Grote. De verjaardag van de Koning is vergelijkbaar met onze Koninginnedag. Het is dan tevens Vaderdag in Thailand.
Het is voor de Thai het aangewezen moment om de Koning nog meer te eren dan zij normaal al doen. Het is een dag die in het teken staat van het tonen van genegenheid en trouw aan de man die zij zo respecteren. Er worden veel religieuze rituelen uitgevoerd. Alle openbare gebouwen en huizen zijn versierd met vlaggen, slingers, lampjes en zijn portret. De hele Thaise natie bidt om Zijne Koninklijke Hoogheid te zegenen met een goede gezondheid, geluk en de kracht om zijn verantwoordelijke taak uit te voeren.
Amadea