Hoe kun je op een eenvoudige manier buitenlandse steden beoordelen op hun leeftijd?

Neem Spanje als voorbeeld. Er zijn veel oude steden met een oud centrum, vaak is er natuurlijk ook een nieuw deel. Maar er zijn ook (vooral langs de kust) zg urbanisaties. Bewoonde gebieden die vooral bestaan uit nieuwbouw, en appartementencomplexen. Als je voor een vakantie een stad zoekt met in elk geval een oud centrum. Hoe zoek je daarnaar? Van elk stadje opzoeken uit welke tijd het stamt is heel veel werk. Vaak staat er ook urbanisatie bij de naam van de plaats maar niet altijd. Is er mogelijk een kaart waar dit op staat aangegeven?

een jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

ga eens naar google.maps en bekijk foto's van het centrum. Lees op websites of in boeken wat er te zien is (oude kerken kloosters of kastelen wijst al op een oude stad.
een jaar geleden
Om buitenlandse steden op hun leeftijd te beoordelen, kun je gebruik maken van historische documenten, zoals oude kaarten, geschriften en foto's. Ook kun je informatie zoeken over de geschiedenis van de stad, zoals de bouw van gebouwen, de ontwikkeling van infrastructuur en andere gebeurtenissen.
9 maanden geleden
Summo
9 maanden geleden
Min, geen antwoord op mijn vraag. Ik geef zelf al aan dat elk stadje opzoeken veel werk is, ik zoek juist een manier om het in één oogopslag te zien. Dan is het advies om het op te zoeken in historische documenten toch geen nuttig antwoord op deze vraag?
Zonder veel zoekwerk kun je in een oogopslag zien wat je zoekt: er zijn veel boeken (met name atlassen) met kaarten van landen waarop staat welke plaatsen/steden er waren in 1800, 1700, 1600, 1500, 1400.
9 maanden geleden