Heb ik een visum nodig om te werken in Japan?

Hi, ik ga over een paar maanden voor een maand naar Japan om te reizen. Om de reis een beetje betaalbaar te houden werk ik ondertussen circa 5 dagen in een hostel om gratis accommodatie te krijgen. Nu kan ik nergens duidelijk vinden of ik hier een visum voor nodig heb of niet en of dit eventueel onder the working holiday visum plan tussen Japan en Nederland valt. Volgens de ambassade kan ik zonder visum gaan, maar mijn werkgever in Japan zegt dat dit niet klopt en dat ik er wél een nodig heb. (werkgever zei: "In Japan betekent werk - uitvoeren van werk met betaling als uitbeloning. Wij betalen jou in accommodatie, wat betekent dat je wel een visum nodig hebt"). Heb ik een working holiday visum nodig of helemaal geen visum?
Update: de ambassade had (uiteraard) gelijk. Mijn werkgever leek gelogen te hebben, aangezien zijn verzekering niet geldig was als ik geen visum had. Omdat ik een maand ging en niet officieel betaald kreeg heb ik dus geen visum nodig gehad.

3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Het isde Japanse ambassade die dit zegt?
Justokay
3 maanden geleden
ja, maar volgens mijn werkgever dus onjuist
ronron1212
3 maanden geleden
Als je langer dan 3 maanden in Japan wilt verblijven moet je een visum hebben. Als je in Japan wilt werken moet je een werkvisum (of een Working Holiday visum) hebben. Maar hoe kom je aan een werkvisum?
https://www.ervaarjapan.nl/werken/werkvisum/

Antwoorden (1)

Ja, voor elke vorm van 'beloond werk' (remunerative work) heb je een visum nodig. Als je tussen de 18 en 30 bent en aan alle voorwaarden voldoet, kun je een Working Holiday visum aanvragen.

Dat je voor je werk niet rechtstreeks in geld (contant of bank) wordt betaald, maar in plaats daarvan een korting krijgt op je kosten voor verblijf, wil niet zeggen dat het onbetaald vrijwilligerswerk is. Je wordt niet betaald, wel beloond. En de regels zijn heel duidelijk dat elke vorm van beloond werk, telt als werk. De site in de bron is in het Engels. Er wordt duidelijk 'remunerative activities' genoemd, dat is een veel breder begrip dan 'paid jobs'.

De werkgever heeft dus gelijk. Mogelijk is er met de ambassade een miscommunicatie ontstaan? Of je bent niet duidelijk genoeg geweest, of er is ergens een verkeerde vertaling toegepast.

Zonder visum kun je wel naar Japan reizen. Maar je hebt kans dat de werkgever je niet wil laten werken zonder visum, omdat ook hij dan in de problemen kan komen.
3 maanden geleden