Waar kan ik het formulier voor een alleenreizende minderjarige vinden?

Ik (16) ga in februari samen met een goeie vriend (ook 16) naar Londen met het vliegtuig en zal daar ook één nachtje in een hotel verblijven. Het hotel belde me dat ik voor de reis mijn ouders een formulier moet laten invullen voor toestemming dat ik zonder volwassen begeleider reis. Dit formulier zou ik ergens op de site van de douane kunnen vinden vertelden ze.

Ik kan echter geen enkel toestemmingsformulier vinden voor een alleenreizende minderjarige, wel voor het reizen met een begeleider die niet de officiëele ouder is, maar er gaan geen ouders/volwassenen met ons mee dus hier heb ik niet veel aan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (2)

Je kunt voor dit probleem het beste met de Rijksoverheid bellen, die kunnen je direkt verwijzen naar de juiste instantie indien nodig.
Makkelijk telefoonnummer: 1400
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Yari, ook al lijkt het formulier niet van toepassing in jouw geval, er staat toch echt dat het dit moet zijn. Lees nog maar eens:

"Moet ik een toestemmingsformulier invullen als mijn kind alleen naar het buitenland reist?
Reist uw minderjarige kind (jonger dan 18 jaar) zonder ouder of andere volwassene naar het buitenland? Dan moet uw kind kunnen aantonen dat het toestemming heeft van de gezaghebbende ouder(s). -----Het formulier ‘Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland’ is hiervoor een geschikt hulpmiddel.-----"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist

"Advies op maat
Heeft u vragen over uw situatie of zijn er andere onduidelijkheden? Advies over de meest voorkomende reissituaties vindt u op Kinderontvoering.org. Staat uw situatie er niet bij of wenst u verdere uitleg?" (bron: rijksoverheid.nl)

Als je doorklikt kom je op onderstaande link terecht.
"U mag dit formulier aanpassen, indien nodig. Bijvoorbeeld een alleen reizende minderjarige zonder begeleider hoeft geen begeleider in te vullen. Dat vak kunt u doorstrepen."
http://www.kinderontvoering.org/advies/toestemming-voor-vakantie.html

Goeie reis!