Hoe onderzoekt een land bij een visum aanvraag of ik een crimineel verleden heb?

Stel, ik vraag een visum aan voor Nieuw Zeeland. Één van de eisen voor een visum is dat je geen crimineel verleden hebt. Hoe onderzoekt Nieuw Zeeland dat?

4 jaar geleden
9.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Door dit na te vragen bij justitie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als ik schrijf dat ambassades dat niet controleren omdat dat niet mag, dan moet daar ook een waarschuwing van mijn kant zijn dat je een groot risico loopt als je daar de conclusie aan verbindt dat je huppelend Nieuw Zeeland in kan komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rutge, Je zet je handtekening dat je alles naar waarheid hebt ingevuld, dat is genoeg. Een land kan namelijk niet zomaar in de rechtsgang van een ander land treden. (Zoals dat heet). Er mag door een buitenlandse vertegenwoordiging, zoals de ambassade in Nederland, niet standaard een onderzoek worden ingesteld naar een eventueel strafbaar feit van (in dit geval) een Nederlandse onderdaan. Door de ambassade navraag doen bij bv Justis is uit den boze. Bij dubbele nationaliteiten gelden weer andere regels.
LeonardN
4 jaar geleden
Enige wat mogelijk lijkt is dat de buitenlandse autoriteit "onze Minister" bevraagt.
Deze kan dan een positief of negatief verklaring geven: https://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/2019-06-26#Hoofdstuk3 1 Justitiële gegevens als bedoeld in de artikelen 10, 11 of 12 van de wet worden desgevraagd verstrekt aan: a. Onze Minister ten behoeve van het geven van een positieve of negatieve verklaring aan buitenlandse autoriteiten over te verlenen visa; In hoeverre dat op jouw situatie kan slaan weet ik niet. Het lijkt me een uitzonderlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wil je langer dan 3 maanden blijven? Zo niet hoef je geen aanvraag tedoen. Deze krijg je dan bij de grens. Financiele middelen hebben ze gevraagd maar hoefde niks te laten zien.

Antwoorden (2)

Bij de douane kan men navraag doen over eventuele criminele activiteiten of wel strafblad in het land van herkomst bij justitie.
Toegevoegd op 28 juni 2019 08:25: bron
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Maar geeft Nederland dan aan alle landen of specifieke landen dergelijke informatie?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
'Nederland' moet sowieso tegen elk land op de vraag ja of nee zeggen.
LeonardN
4 jaar geleden
Als "Nederland" constant NEE als antwoord geeft, omdat niet de bedoeling is, zullen andere landen dat dus in de regel helemaal niet navragen.
Dit antwoord geeft dus het, waarschijnlijk onjuiste idee, dat dit
-een gewoonte is
-er vaak/soms gehoor wordt gegeven aan dat verzoek Ik heb bij beide sterke bedenkingen.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN bij een vermoeden of sterke verdenking kan een land de navragen doen en daarom dan dus ook bij bevestiging in reizen verbieden.
LeonardN
4 jaar geleden
"bij een vermoeden of sterke verdenking"
-Als dat zo is dan mist dat in je antwoord. Nu lijkt je antwoord te zeggen dat dit eigenlijk willekeurig plaats kan vinden.
-Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ @ronron1212, de inhoud van het antwoord is juist.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vreemde reactie, als Nederland......
Jij doet aannames die niet kloppen.
Waarom zou Nederland liegen voor een Rutge of welke Nederlander dan ook.
Liegen wordt echt niet beloond.
Nederland is niet corrupt.
@ronron jouw antwoord (maar zo ben jij, helemaal prima) is kort, krachtig, duidelijk en er staat geen onwaarheid in. Daarom +
LeonardN
4 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat Nederland NEE zegt tegen de aanvraag. Dus niet NEE op de vraag heeft rutge een strafblad, maar NEE op de aanvraag in zijn algeheel.
Nederland zal niet liegen, Nederland zal geen antwoord geven (een NEE op de aanvraag als geheel). Wat ronron nu bedoelt met douane is me onduidelijk, maar zover ik het nu begrijp kan een buitenlandse douane/marechaussee geen onderzoek doen/geen navraag doen. (als in je strafblad nakijken)
Dat lijkt zijn antwoord wel te beweren.
De link gaat alleen over passagiersgegevens, dat is wat anders dan een strafblad. @ronron
Welke douane bedoel je? (De grensdienst zoals wij de marechaussee kennen van een ander land?)
over eventuele criminele activiteiten of wel strafblad in het land van herkomst bij justitie.
Bedoel je hiermee dat de Nederlandse Justis zulke verzoeken beantwoord?
tinus1969
4 jaar geleden
Min. De douane (onderdeel belastingdienst) is hier zeker NIET verantwoordelijk voor. Verder is het antwoord vaag 'men kan navraag doen'. Welke men?
De link gaat niet over 'navraag doen', maar passagiersgegevens, zodat het land waar men naar toe reist kan screenen -juist bv tegen eigen databases.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 niet in elk land is de indeling bij de grens gelijk aan Nederland overal heten mensen anders of hoe dan ook maar douane is een algemeen herkenbaar wordt voor vele functies. Maar ja wat wil je nu zeggen met je opmerking puntjes op de i???
Of denk je dat overal alles het zelfde is als hier
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Ga je er dus vanuit dat een buitenlandse grensautoriteit bij aankomst dat nog gaat navragen bij de Nederlandse autoriteit?
Hoe zie je dat praktisch voor je?
Je komt aan in NZ.
Een beambte aldaar vraagt, of je toch echt geen strafblad hebt.
Je wordt wat ongemakkelijk maar zegt toch NEE
De beambte vertrouwt de zaak niet.
De beambte neemt op een of andere manier contact op met de Nederlandse autoriteit. (telefoontje?/mag door een gekoppeld systeem zoeken?)
De Nederlandse autoriteit geeft antwoord(hopen dat ze aan het werk zijn)/de beambte kan vinden wat hij wil in het systeem. "Maar ja wat wil je nu zeggen met je opmerking puntjes op de i???"
Dat, al is je idee achter het antwoord wel kloppend, het zo gegeven is, dat het meer vragen oproept dan het verduidelijkt.
En een bron die naar iets totaal anders verwijst geen verduidelijking verschaft.
Dat een ambassade zo'n aanvraag kan doen, ver voor de geplande reis, dat kan ik me voorstellen bij de grens lijkt me onwaarschijnlijk.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN hoe kan je dat nu bekijken zoals jij er naar kijkt als je uit een schengenland komt??? De vraag gaat over bijv Nieuw zeeland. Kijk eens naar de tv dan zie je dat ze daar wel degelijk contact op nemen bij twijfel over het visum
LeonardN
4 jaar geleden
Men heeft in andere landen andere regels, en de regels voor immigratie in Australië en Nieuw Zeeland zijn enorm streng. Maar ik en de vrager hebben daar dus vragen over en ik enige scepsis over wat wel en niet zou kunnen. Niet alleen aan de kant van NZ maar vooral aan de kant de Nederlandse kant. Ik ben er nog niet van overtuigd dat Nederlandse justitie zo makkelijk dergelijke gegevens verstrekt. Een betere bron dan "Kijk eens naar de tv" zou natuurlijk wonderen kunnen doen.
Ik vraag me ook af of de gevallen die je op tv gezien hebt allemaal van Nederlandse afkomst waren.
Of gaat je antwoord niet zozeer over gevallen in Nederland?
ronron1212
4 jaar geleden
Pas geleden nog een Nederlandse reiziger die alles had verzwegen en daar aangesproken werd op zijn verleden ze hadden alle gegevens. @LeonardN
LeonardN
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je snapt dat ik die claim niet accepteer.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN wat jij niet weet kan ik niets aandoen en dat jij het niet accepteert is jouw mening.
Het allerbelangrijkste: als de aanvrager weet dat er in de Justitiële documentatie negatieve aantekeningen staan, raad ik hem aan contact op te nemen met de ambassade van New Zealand in Den Haag.

Als je korter in New-Zealand wilt verblijven als toerist heb je daarvoor geen visum nodig. Dat betekent niet dat er helemaal geen papierwerk is dat ingeleverd moet worden. Je moet in bezit zijn van een geldige paspoort. Ook als je vertrekt uit New-Zealand, moet je paspoort nog minimaal een maand geldig zijn.
Je moet kunnen bewijzen dat je voldoende financiële middelen hebt om langer in New-Zealand te verblijven.
Je moet kunnen laten zien dat je een retourticket hebt of een ticket naar je volgende reisbestemming.
Alles naar waarheid invullen is je eigen verantwoording de gegevens worden op de ambassades niet standaard gecontroleerd.
De aanvrager weet zelf wel of hij onder een speciale categorie valt, bijvoorbeeld wegens aantekeningen in zijn justitiële documentatie. In dat geval is er speciale toestemming van de ambassade nodig om te reizen naar New-Zealand. Al is het maar voor een winkeldiefstal van tien jaar terug, is het aan te raden dit even na te vragen op de betreffende ambassade.
Vul je de documenten niet naar waarheid in dan loop je een groot risico. Ook met de nieuwe visumvrijstelling kom je niet zomaar langs de douane in New-Zealand. Je moet namelijk ook je ingevulde New Zealand Passenger Arrival Card, die je in het vliegtuig krijgt, tonen. De kaart moet volledig worden ingevuld, geen regeltje overslaan. En alles naar waarheid, daar zet je je handtekening voor.
De douane-ambtenaren daar zijn zeer streng en hebben een neus voor zaken die niet kloppen. Als men eruit gepikt wordt voor controle zou je wensen dat nog je thuis onder je dekbed ligt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rutge
4 jaar geleden
geen overbodige informatie, maar lees er geen antwoord op mijn vraag in
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rutge, er staat duidelijk in mijn antwoord dat het de eigen verantwoordelijk is. Dat gegevens niet standaard worden gecontroleerd door ambassade. Maar dat je er niet vanuit moet gaan dat je daarom geen risico loopt. Via het verplicht invullen van andere formulieren kun je 't haasje zijn.
TurfGraver
4 jaar geleden
Vraag is niet of ze het altijd controleren maar hoe men het (eventueel) onderzoekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Turfgraver, hoe zij dit doen? Dat heb ik goed gelezen.
Dit doen zij dus standaard niet. Staat er duidelijk toch.
Dit is niet de plaats om uitleg te geven in welke uitzonderlijke situaties, en welke bijzondere wegen er eventueel bewandeld kunnen worden.
TurfGraver
4 jaar geleden
Prima Joan, maar is een beetje antwoord als.
Wat wordt onderzocht als politie hun vuurwapen gebruikt?
En dan als antwoord:
Politie gebruikt standaard hun vuurwapen niet. :/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze manier van blijven reageren en woordgebruik doet mij ergens aan denken. Mijn antwoord is duidelijk, wat mij betreft, ik ga hier niet verder over in discussie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik snap werkelijk al die minnen niet.
Of je nu wel of geen visum moet aanvragen (duur verblijf), of je nu wel of niet liegt/verzwijgt, je moet door de douane. In Nederland en Nieuw Zeeland.
De douaniers zijn alleen geïnteresseerd in goederen.
De anderen (ambassade, in Nederland de marechaussee....), ofwel 'paspoortcontrole' controleert of je wellicht opgenomen bent in het Opsporingsregister: geldboete, DNA-materiaal moet afstaan....
Verder is er een zwarte lijst.
Kortom, vertrouwt iemand jou niet, kun je er worden uitgepikt. Dan word je nagetrokken.
Dan ben je sowieso al het haasje, laat staan dat je gelogen hebt.
Misschien kom je geeneens Nederland uit ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rutge en voor alle overige anonieme minnaars: een aanvulling. Ambassades hebben officieel geen inzage in de Nederlandse justitiële documentatie. Dit houdt niet automatisch in dat je niet tegen de lamp kan lopen via acties van andere officiële controlerende instanties bij vertrek naar en aankomst in Nieuw Zeeland.
Duidelijker kan mijn antwoord niet zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Zoals @Rutge zelf aangeeft, het is geen antwoord op de vraag.