Wat zijn de gevolgen als ik het papiertje van mijn uitreisvisum verlies in Rusland?

Ik kom regelmatig in Rusland en regel daarvoor zelf altijd mijn Visum.
Bij binnenkomst krijg ik dan altijd een papieren uitreisvisum dat los in mijn paspoort gedaan word en wat ze weer innemen bij het verlaten van Rusland.

Iedereen waarschuwt me altijd dat je dat papiertje absoluut niet moet kwijtraken en de sancties zouden enorm zijn.
Ik heb veel zitten spitten op internet maar kan het niet vinden.
Kan iemand mij vertellen wat voor mij de gevolgen zouden zijn als ik dit kleine papiertje verlies en zonder dat uitreisvisum op de grens verschijn zonder dit kaartje?
Krijg ik een boete (hoe hoog)?
Word ik gearresteerd?

Wie kan het mij vertellen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Edraket
5 jaar geleden
Je maakt in elk geval kennis met de Russische bureaucratie.
ronron1212
5 jaar geleden
Voor Rusland wordt het visum in je paspoort vastgezet. Dus welk papier krijg je nog meer dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als u zo vaak in Rusland komt dan weet u ook dat bij de grenscontroles dit papiertje juist niet in uw paspoort moet zitten.
Het losse papiertje dat u bedoelt is de Hotelvoucher die je nodig hebt om een visum aan te vragen. Het is zelfs aan te raden bij de grenscontrole de hotelvoucher eventjes apart te bewaren.
Het visum is een sticker die vastgeplakt is op een linker bladzijde van je paspoort en krijgt bij binnenkomst een stempel, bij verlaten krijg je een stempel op de lege rechter bladzijde ernaast.
Het papiertje dat u bedoelt is de toeristen- of de hotelvoucher die je nodig hebt om een visum aan te vragen. Het is zelfs aan te raden bij de grenscontrole deze voucher apart te bewaren.
Voucher kwijt? Vraag een nieuw aan bij het hotel waar je verblijft of aan het reisbureau.
De voucher is geen uitreisvisum en u wordt ook niet gearresteerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vereisten voor een toeristenvisum voor Rusland voor Nederlandse paspoorthouders
Toeristen voucher & hotel voucher confirmation.
https://visum.nl/rusland-visum

Antwoorden (1)

Als u niet het papieren toeristenvisum bedoelt dat men nodig heeft voor de aanvraag van een visum, dan bedoelt u waarschijnlijk het immigratiekaartje. Het zgn. arrival/departure formuliertje/kaartje.
Voor binnenkomst van Rusland (en alle andere landen buiten de EU) moet u een immigratieformuliertje invullen. De arrival/departure card – een ED-card Embarkation/disembarkation.
Het formuliertje is niet zo belangrijk, het gaat om het nummer (de laatste jaren vaak al kaartje met een barcode) waardoor de immigratiediensten uw gegevens die in hun computer zijn opgeslagen, op kunnen vragen. Door de barcode te scannen kan de identiteit worden opgevraagd, de datum van binnenkomst, kortom alle gegevens die een immigratiedienst op een bepaald moment nodig denkt te hebben. Dat systeem werkt sneller dan de gegevens opvragen via een paspoort (dat ook wel eens kwijt raakt) en het vermeldt alle relevante gegevens over het verblijf in het land, zoals welke periode en hoelang). Dat er behalve een digitale ook nog een schriftelijke verklaring moet zijn, kan gebaseerd zijn op een wet die deze dubbele aankomst/vertrek controle voorschrijft. Overal vallen computersystemen nog wel eens uit.
Verliest u het formuliertje in Rusland dan is dat geen enkel probleem. U vraagt aan de grens, of op het vliegveld bij de douane of bij de incheckbalie een nieuw departure/arrival card en toont uw paspoort met visum en aankomststempel. U vult alleen het vertrekgedeelte in.
Het nieuwe nummer wordt in het systeem aangepast. U kunt bij binnenkomst van het land het arrival/departure nummer ergens in uw agenda opschrijven, het gaat namelijk alleen om het nummer.
Ik heb aan de grens en op de vliegvelden vaak gemerkt dat men het kaartje kwijt is, nog nooit gemerkt dat iemand problemen kreeg. Op de grote Russische vliegvelden en aan de grens wordt men vaak vriendelijker geholpen dan bv in Bangkok of Singapore.
Dus, neen, u wordt in Rusland niet gearresteerd en krijgt ook geen boete, soms wordt er een kleine vergoeding gevraagd, maar dat is om te voorkomen dat de reizigers al te gemakkelijk omgaan met hun reisdocumenten.
Zelfs als men 100 roebels vergoeding vraagt, is dat nog geen € 1,50.
Toegevoegd op 28 augustus 2018 09:33: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Fantastisch uitgebreid en helder antwoord!