Mijn verblijfsvergunning en vreemdelingenpaspoort verloopt in juni kan ik dan in mei nog op vakanti?

Ik ga in maart aanvraag doen voor een nieuwe maar kan ik dan wel op vakantie in mei als mijn document in juni pas verloopt, maar wel 3 maanden van tevoren aanvraag heb gedaan?
Naar Italië wil ik gaan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.4K
tinus1969
6 jaar geleden
Waar wil je heen, en welke nationaliteit heb je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Italie. Nationaliteit is onbekend Heb een verblijfsvergunning type I (aanvraag ga ik doen voor type II) wel een vreemdelingenpaspoort. Allebij geldig tot juni
tinus1969
6 jaar geleden
@Hakkels, je weet toch wel welke nationaliteit je hebt?

Antwoorden (2)

Je kunt in Europa op vacantie. Naar buiten Europa moet paspoort minimum 6 maanden geldig zijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt met een vreemdelingenpaspoort en verblijfsvergunning een ietsje anders. Zoals Computoon adviseert: zoek zoiets uit via de IND en ga niet af op adviezen van buitenstaanders.
Eerste advies: zoek dit van tevoren uit bij officiele instanties (IND, gemeente) om er zeker van te zijn dat je Nederland weer in mag zonder problenen.

Vreemdelingenpaspoort: dat is het eigenlijke reisdocument om een ander land binnen te kunnen komen. Het moet uiteraard geldig zijn als je het land binnenkomt maar er zijn landen waarin het paspoort nog tot 6 maanden geldig moet zijn nadat je het land al verlaten hebt. Zoek dit goed uit. Met een vreemdelingenpaspoort mag je overigens niet reizen naar het land waar je als vreemdeling oorspronkelijk vandaan kwam.

Verblijfsvergunning: als dit niet meer geldig is, heb je een terugkeervisum nodig om Nederland weer in te kunnen. Raadpleeg tijdig de IND.
"Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt. Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Dit staat in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Beide paspoorten vraagt u aan bij uw gemeente. En u kunt beide paspoorten in Nederland gebruiken als identiteitsbewijs."
"Op vakantie? Zorg voor geldige verblijfsvergunning
!
Gaat u buiten Nederland op vakantie? Zorg er dan voor dat uw verblijfsvergunning op het moment van terugkomst nog geldig is. Als dit niet het geval is, dan heeft u een terugkeervisum nodig.

​Dit kan wanneer uw huidige verblijfsvergunning niet meer geldig is of verloopt tijdens uw verblijf in het buitenland. U kunt een terugkeervisum aanvragen bij de IND."

"Het aanvragen van een terugkeervisum kost geld. Voor het verkrijgen van het terugkeervisum moet u eerst telefonisch een afspraak maken bij de IND, 088 - 043 0430 (lokaal tarief plus de kosten voor het bellen met een mobiele telefoon). Vervolgens moet u langskomen bij de IND voor het krijgen van het terugkeervisum."