Kennen ze in Scandinavië ook pannenkoeken?

Kennen ze die daar en eten ze ze ook?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Onderweg
7.2K
bamibal
4 jaar geleden
Ja, uiteraard: https://www.culy.nl/inspiratie/zweedse-pannenkoeken-maken/

Antwoorden (2)

Ze kennen pannenkoeken, ze eten pannenkoeken en ze hebben zelfs pannenkoekrecepten:
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/feb/21/pancake-recipes-from-norway
Scandinavische pannenkoeken lijken op de crêpes in Franse stijl. In sommige Scandinavische landen worden ze geserveerd met jam of fruit, als een dessert met een verscheidenheid aan hartige vullingen. Traditionele Zweedse variaties kunnen exotisch zijn. Naast de gebruikelijke dunne pannenkoeken, pannkakor genaamd, die lijken op de Franse crêpes, heeft de Zweedse keuken ook plättar - zeer kleine pannenkoeken. Een ander type pannenkoek is de ugnspannkaka (ovenpannekoek), die erg dik is en lijkt op Duitse pannenkoeken en in de oven wordt gebakken.
.
Geschiedenis
De oude Grieken maakten pannenkoeken genaamd τηγανίτης (tēganitēs), ταγηνίτης (tagēnitēs) of ταγηνίας (tagēnias), alle woorden afgeleid van τάγηνον (tagēnon): “koekenpan”.
De vroegst aangetoonde verwijzingen naar pannenkoeken zijn in de werken van de dichters Cratinus en Magnes van de 5de eeuw V. te vinden. Ze werden gemaakt van tarwebloem, olijfolie, honing en gestremde melk en werden geserveerd voor het ontbijt. Een ander soort pannenkoek was σταιτίτης (staititēs), van σταίτινος (staitinos), “van bloem of deeg van spelt”. Athenaeus vermeldt in zijn Deipnosophistae staitita's gegarneerd met honing, sesam en kaas.
Toegevoegd op 23 mei 2019 14:56: tekst
4 jaar geleden
Jazeker. In Zweden bijvoorbeeld hebben ze hun eigen pannenkoekensoort.

Wij bereiden onze Nederlandse pannenkoeken veelal met bloem, melk en eieren. Als topping doen we er poedersuiker of stroop op.
In Zweden pakken ze dit ietsje anders aan. De textuur van Zweedse pannenkoeken is vrij zacht en vergelijkbaar met Franse crêpes. Maar ook de smaak verschilt. De Zweedse pannenkoeken smaken meer naar wafels. Dat komt mede door de fruitige jam en fruit (naar keuze) als topping op de pannenkoeken.
. . .
Ook in Denemarken zijn pannenkoeken bekend. Ze worden daar Pandekager genoemd. En poffertjes hebben ze daar eveneens.

In Finland kun je ovenpannenkoek eten. Dat is bijna een taart, zo lekker dik en zoet.
Toegevoegd op 23 mei 2019 14:57: tekst