Een motel is een gebouw met aan elkaar geschakelde kamers met de deuren aan een parkeerplaats of gemeenschappelijke ruimte. De reden voor het ontstaan van deze motels was door de vergrote afstanden in de Verenigde Staten dat zorgde voor makkelijk reizen door het hele land. Motel is een combinatie van motor en hotel

Het motel heeft meestal een 'I'-, 'L'- of 'U'-structuur met kamers, kantoor van de manager en soms nog een klein restaurant. Naoorlogse motels hadden meestal neon-borden.

Het verschil tussen een motel en een hotel is de anonimiteit, de locatie langs de snelwegen en de deuren aan de buitenkant (hotels hebben meestal de deuren aan een hal die binnen is). Je kunt absoluut anoniem verblijven in het motel, en dat zorgt voor veel ongewenste gasten. Criminelen gebruikten de motels als vluchtplaats en handelaren verhandelden daar hun (illegale) goederen.

Eerste motel in Nederland werd door Carel Godin de Beaufort opgericht bij Maarssen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een motel ligt langs de snelweg. (combinatie van motor en hotel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motel is bedoeld voor de reizende gast. Waar hotel ophoudt en motel begint is niet altijd even duidelijk. Veel motels zullen een eigen buiteningang hebben voor iedere kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motel is officieel een "hotel" waarbij de kamers een eigen ingang hebben. In een hotel is er typisch maar 1 ingang en ga je via de receptie naar je kamer. In een motel is dat niet nodig. Motels liggen vaak aan wegen en zijn meer voor doorreizende. Om die reden worden van der valk hotels vaak ook motel genoemd. Ik kan me in NL even geen voorbeeld bedenken van een echt motel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motel is een hotel met een eigen parkeerplaats voor de auto voor je kamer. Als je eenmaal bent ingecheckt kan je rechtstreeks je kamer in en uit.

Toegevoegd na 51 seconden:
van buiten naar binnen bedoel ik. Recht uit de auto je kamer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motels zijn ook gewoon hotels, maar ze richten zich specifiek op mensen die (met eigen vervoer) op doorreis zijn en liever niet een stadscentrum opzoeken. Is een samenvoeging van Motorway Hotels.