Krijg je een boete als je samen een huishouden vormt, maar het aantal toegestane autopassagiers daarmee overtreedt?

Mijn vriend en ik (1 huishouden) zouden samen met nog een ander koppel (ook 1 huishouden) op autovakantie gaan naar Italië. Maar nu lezen we online dat "indien er meerdere huishoudens meegaan er slechts 3 mensen in de auto mogen zitten waarvan enkel de bestuurder vooraan en de rest achteraan met mondmasker". Mijn vraag is nu of het een probleem is als we wel met 4 in de auto zijn en ik naast mijn vriend zit aangezien ik toch 1 huishouden vorm met hem en het koppel op de achterbank want zij vormen ook 1 huishouden. Zullen wij een boete moeten betalen als we zo rijden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Onderweg
4.3K
Pieterke
3 jaar geleden
Er staat toch dat er maar 3 mensen in de auto mogen zitten? Dan zijn jullie dus in overtreding als jullie met zijn viertjes gaan. Dus dan loop je kans op een boete.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het ligt eraan waar je in Italië naar toe gaat.
Als passagiers van zelfde huishouden zijn, geen restricties.
Zodra passagiers van verschillende huishoudens zijn, dan zijn er beperkingen. Bijrijdersstoel moet vrij blijven. Per rij stoelen: 2 passagiers, als middenstoel vrij blijft.
In Friuli, Veneto en Zuid Tirol is het aantal passagiers niet gelimiteerd, maar moeten ze wel een mondkapje dragen.
ik zou het risico niet nemen. Het is niet alleen de hoge boete, maar één passagier moet gaan lopen. Met de Polizia Stradale en de Polizia Municipale valt niet te spotten.
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-italie

Antwoorden (1)

Zoals in de vraag wordt gesteld is de combinatie van vier personen, samen uit twee verschillende huishoudens, reizen in één auto, niet toegestaan in Italië.
Voor met de auto reizen in Italië geldt momenteel:
Als het passagiers van dezelfde huishouden zijn, zijn er geen restricties.
Zodra passagiers van verschillende huishoudens zijn, dan zijn er beperkingen.
De bestuurder hoeft geen mondkapje te dragen, maar de bijrijdersstoel moet vrij blijven.
Per rij stoelen: twee passagiers, als middenstoel vrij blijft.
Boetes bij niet naleving van deze Corona Regels beginnen bij een bedrag van € 400,-- en kunnen zeer hoog oplopen.
Extra: Nederlanders die in Italië op vakantie willen, moeten een eigen verklaring (in het Italiaans) invullen, voordat zij zich binnen Italië mogen verplaatsen of terug mogen reizen naar Nederland. Dit formulier (inclusief een Nederlandse vertaling) is beschikbaar op Nederlandwereldwijd.nl.
Ook om op te letten: de zogeheten ‘Zona a traffico limitato’ zijn voor automobilisten niet of beperkt toegankelijk. In andere regionen heeft u een milieuvignet nodig. Rijdt u toch een milieuzone in terwijl dit niet is toegestaan of heeft u geen milieuvignet terwijl dit wel verplicht is? Dan riskeert u een fikse boete.
Overtreedt u dus de autoreis Corona-regels en bevindt u zich bovendien in een milieuzone terwijl dat voor u niet is toegestaan, dan is bij aanhouding door de polizia het leed niet te overzien.