Een oude telefoontikkenteller. Vroeger handig in studentenhuizen e.d.
Het aantal tikken van ieder gesprek werd op een lijst genoteerd, zodat bij komst van de telefoonrekening de telefoonkosten eerlijk konden worden verdeeld over alle huisgenoten.
Rode knop: totaalteller op 0.
Witte knop: onderste teller (per gesprek) op 0.

De werking van de tikkenteller berustte op het doorgeven van zogenaamde telefoontikken, of kostentelimpulsen, door de PTT-telefooncentrale, telkens als een tariefeenheid verbeld was. Een tariefeenheid of "tik" was in 1960 4 cent, later 16 cent. Het signaal bestond uit een wisselspanning van 50 Hz (in andere Europese landen, zoals België en Duitsland was/is het een hoogfrequente wisselspanning van 12 kHz of 16 kHz) op beide aders tegelijk, ten opzichte van aarde. Deze kostenpuls werd tegen meerprijs aangeboden. De tikkenteller had dus een aardaansluiting nodig (de PTT-aarde), terwijl voor een telefoon zonder tikkenteller geen aarde nodig is. Was de telefoon geheel symmetrisch aangesloten, dan was de tik in het gesprek niet hoorbaar.
https://www.modelbouwforum.nl/media/teller.49146/full
Toegevoegd op 14 december 2019 13:02: tekst
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Wikipedia heeft er zelfs een pagina over: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tikkenteller.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt, daar was ik al mee bezig.. ;-)
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Leuk, jeugdsentiment! En dan de ergernissen omdat sommige huisgenoten nooit hun tikken opschreven, en anderen dus teveel betaalden.....