Waarom moet je nog steeds betalen voor mobiel bellen?

Tegenwoordig heb je toch abonnementen? Bijvoorbeeld voor internet kun je ongelimiteerd internetten voor een bepaald bedrag per maand. Nu is dit voor mobiel nog steeds niet. Maar in principe hoeft er toch niets voor te gebeuren? Waar gaat het geld dan heen waarvoor je belt? Het is alleen verbinding maken tussen twee apparaten, dat kost niets!. hmm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
Utrecht
13 jaar geleden
Met deze redenering mag je ook gratis met het OV: de trein rijdt toch!
De hele infrastructuur (masten, software etc) en personeel moet ook betaald worden. De gebruiker betaalt.

Antwoorden (5)

ik zeg niet dat het waar is maar dit denk ik:

als jij iets heb wat letterlijk iedereen wil gebruiken, en zoals je ziet: iedereen is bereid om ervoor te betalen + het kost jou bijna niks. dan is het ideaal om daar je geld mee te verdienen. als je met de bedrijven die dus bellen mogenlijk maken een monopoly(alleen recht) heb. dan kan je dus altijd geld ervoor blijven vragen. want mensen blijven toch wel bellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar denk je dat al die "gratis" mobieltjes van betaald worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. De vaste lijnen in Nederland zijn eigenlijk pas sinds kort "flat rate" zoals dat heet. In de US waren ze dat al jaren. Helemaal analoog aan jouw redenering. Er is een financiele reden om niet voor dit systeem te kiezen. Er zijn nog steeds grote verschillen in gebruik van de mobiele telefoon. (mensen die 2000 minuten per maand bellen en mensen die 12 minuten per maand bellen) Alls je de kosten gelijk over al die mensen verdeelt gaat de laatste groep gigantisch veel meer betalen en stapt dus over naar een partij die geen flat rate aanbiedt waarmee bij de eerste partij de install base/draagvlak voor flat rate wegvalt. Als de kosten voor mobiel bellen radikaal dalen of het gebruik begint te nivelleren dan is het tijd voor flat rate.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even over jouw "het kost niets" quote. Het maken van de verbinding an sich kost niet veel nee. Maar voor een netwerk moet je wel een paar duizend masten in NL neerzetten inclusief overige hardware, helpdesk en what not. Het in de lucht hebben van een landelijk netwerk is een dure grap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel een beetje simpel gesteld. Achter die hele telecom gaat nog heel wat schuil.
Ik zal wat afdelingen noemen die zich er mee bezig houden en waar mensen werken die hun gezin er van moeten onderhouden.
Sales, human resources, R&D, Financiële administratie, callcenter de KPN met hun (koper)netwerk.
Kortom tal van partijen en dan heb ik het nog niet gehad over die mensen die in de dikste auto`s rijden de managers en directeuren.
Bovendien is er natuurlijk ook onderhoud dus monteurs moeten al dan niet worden ingehuurd en reclamekosten zijn ook heel hoog. Dus, om al die zaken aan het draaien te houden moeten er wel inkomsten tegenover staan en een deel zal komen van reclame en een ander deel van inkomsten van de consument.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik bijvoorbeel vodafone onder ons; onbeperkt bellen met 4 mensen in 1 groep voor €10.- in de maand.
En die alle mensen in de groep bellen onbeperkt naar elkaar.
Das toch al beter als het normale traief.
Ik bel me scheel, maar dat deden waarschijnlijk meer mensen want nu kun je dat niet meer afsluiten, komt omdat ze zo veel geld mislopen......

De belkosten gaan naar de provider......