Straling tijdens het mobiel bellen. Kun je het voelen? Kun je er overgevoelig voor zijn?

Na een lang telefoongesprek met een mobiele telefoon heb ik vaak langdurig hoofdpijn.

Hoe kan dat en is er iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
3.7K
rebecca
13 jaar geleden
Kijk ook eens bij de volgende vraag
http://www.goeievraag.nl/vraag/straling-mobiel-voelen.21811

Het beste antwoord

Jouw hoofdpijn komt in ieder geval niet door je mobieltje. Als dat zou zijn, zou je bij vorige generaties mobieltjes eerder meer dan minder hoofdpijn moeten hebben gehad. Nieuwere generaties stralen namelijk minder vermogen uit dan die oudere dingen van vroeger.

Verder zijn er vele proeven gedaan met de straling van mobieltjes. De langetermijneffecten staan nog steeds onder discussie, maar de kortetermijneffecten niet: als die er zouden zijn, zouden ze al heel lang duidelijk zijn gezien.

Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat het aan het geluid van je mobieltje ligt: welke toonhoogtes worden met welke sterkte weergegeven, zijn er hogere harmonischen in het spel, zulke dingen. Daar kun je hoofdpijn van krijgen.

Ook de vorm van je mobieltje kan invloed hebben: een mobiel die minder lekker in de hand ligt, leidt tot steviger vasthouden, en onbewust misschien tot het spannen van de spieren in je nek. Ook dat kan hoofdpijn geven.

Tenslotte is het natuurlijk mogelijk dat je nu andere gesprekken voert dan vroeger, of dat je nu in een luidere omgeving telefoneert, enzovoort.

Je zou zelf kunnen testen of de hoeveelheid straling op jou van invloed is. Als je telefoneert op een plek met een heel goed bereik (veel streepjes), straalt het mobieltje heel weinig, omdat het weet dat de zendmast het toch wel kan ontvangen. Als je telefoneert op een plek met weinig bereik (weinig streepjes), straalt het mobieltje op maximaal vermogen, om de (kennelijk ver verwijderde) zendmast nog te kunnen bereiken.

Voer dus eens een paar gesprekken op plekken met veel of juist weinig bereik, en kijk of dat iets met je doet.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het langdurig je mobieltje tegen je oor houden kan hoofdpijn veroorzaken, zelfs het langdurig je arm hoog houden, kan pijn in je schouder veroorzaken, maar ook in je nek en hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
en dan vergeet je nog, dat t onderwerp van gespreuk ook hoofdpijn kan bezorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk gevonden anneliez!
Het had best zo kunnen zijn.
Heb die hoofdpijn echter ook na leuke gesprekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is hij inmiddels achter,
Maar wat kan hij er tegen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de pijn heeft niets te maken met een e.v.t. straling van de mobiel
Dit kan worden veroorzaakt doordat gedurende lange tijd een geluid rechtstreeks je oor ingaat. Niet iedereen kan daar evengoed tegen.
Over de nadelige gevolgen van straling zijn de meningen nogal verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basisprincipe: een GSM is een zendapparaat, met een beperkte kracht van hoogfrequent straling. Het probleem kan zich stellen als de gebruiker bvb een beter contact maakt met de aarde (extreem voorbeeld: je staat met je voeten in het water, de differentiëel spanning tussen het uitgestraald vermogen en de aarde is dan optimaal.. goede verbinding natuurlijk..) // of ik stel het nog anders: ik ben aan het bellen met mij GSM in de wagen; mijn arm rust op de binnenkant van de deur v.d. wagen (dus metalen gedeelte direct eronder) wel, dan zal na enkele minuten bellen, mijn arm lichtjes pijn beginnen doen, omdat de HoogFrequent golven van de GSM zich via mijn arm naar de deur gaan propaganderen, en vandaar naar het totale koetswerk van de wagen voor verdere voortplanting in de ether.
Dus, als je gevoelig bent voor GSM gebruik, en hoofdpijn krijgt bij langdurende gesprekken, dan is er maar éen mogelijkheid, en dat is de overdracht van het HoogFrequent van de GSM te verbreken naar het hoofd //
bvb GSM appart leggen, en spreken met een 'hands-free' spraakverbinding // of in de wagen mogelijks werken met een buiten antenne (maar er is op de actuele portables geen connector meer aanwezig voor externe antenne-aansluiting) en de microfoon/hooraansluiting
laten uitvoeren met bvb een fiber-optic verbinding.
Dan zou je volledig afgesloten zijn van de HF-straling, en de nefaste invloed naar je hersenen.

En een draadverbinding met een 'oortje'/microfoon aan het oor is ook al geen oplossing, de golven blijven komen via de metalen draadverbinding en geven dezelfde problemen!

En nog ter overweging voor zij die er niet geloven in de
problematiek van GSM's: onze hersenen communiceren
tussen de cellen met enkele micro-volts. De indringende staling van een GSM toestel kan gerust enkele millivolts
bedragen. D'as een heel pak, en kan voor ernstige problemen zorgen zonder de gebruikers het zelf wel beseffen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor je antwoord! Vind het wel vreemd dat ik er met vorige mobieltjes geen last van had!
Cryofiel
13 jaar geleden
Een hoop onjuistheden in dit antwoord. Eventuele opgewekte spanningen zijn differentieel. Het maakt dus geen fluit uit of jij bent geaard, of dat je bij wijze van spreken op een hoogspanningsleiding zit. De effecten van het mobieltje blijven gelijk, juist DOORDAT ze differentieel zijn. Het pijn gaan doen van je arm in de auto komt door de houding. Dat gebeurt ook wanneer je langdurig in die houding gaat zitten, met een uitgeschakeld mobieltje aan je oor. Via de metalen draadverbinding naar het oortje kunnen zich geen hoogfrequente golven voortplanten. Zo'n draadverbinding is gemaakt voor het doorgeven van LAAGfrequente geluidssignalen; HOOGfrequente mobieltjes-signalen worden door het draadje zo enorm verzwakt, dat ze niet bij het oortje aankomen. Het minieme deel dat toch het oortje bereikt, wordt niet naar de hersenen uitgestraald, omdat het oortje een oortje is, dus gemaakt voor het weergeven van geluiden, en geen antenne is. De millivolts-microvolts-verhalen zijn niet gebaseerd op kennis van zaken. De spannings*verschillen* die een mobieltje in de neuronen opwekt, zijn geen millivolts. Ze zijn veel lager. Het makkelijkst kun je dat zien door een mobieltje in de buurt van bijvoorbeeld je visuele cortex te houden; ALS jouw verhaal waar zou zijn, zou je dan allemaal rare beelden moeten zien. Dat gebeurt niet.