Een horloge of mobieltje is waterdicht

waarom zegt men erbij dat het tot ongeveer 1 meter onder water mag liggen? mij dunkt dat als het in een glas water ligt de consequenties hetzelfde zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Hoe dieper je komt, hoe hoger de waterdruk wordt. Per meter waterdiepte neemt de druk met ongeveer 1 atmosfeer toe.

De afdichting houdt het maar tot een bepaalde druk uit. Wordt de druk hoger, dan kan de afdichting het water niet meer tegenhouden, en komt er water het horloge/mobieltje binnen.

Als iets tot een bepaalde diepte waterdicht is, dan mag je het dus wel in water leggen dat minder diep in (in een drinkglas, bijvoorbeeld), maar niet in water dat dieper is. Daar is de druk te hoog.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps, ik zie nu wel dat ik een fout heb gemaakt. Per meter waterdiepte neemt de druk met ongeveer 0,1 atmosfeer toe. (Ik zat te twijfelen tussen twee formuleringen:
--  per meter waterdiepte neemt de druk met ongeveer 0,1 atmosfeer toe
--  per tien meter waterdiepte neemt de druk met ongeveer 1 atmosfeer toe
beide zijn correct, maar ik heb ze gemengd tot iets dat niet meer klopt.)

Andere antwoorden (3)

Naarmate het object dieper in het water ligt, wordt de druk hoger en daarmee het risico dat de afdichting gaat lekken. Eén meter water betekent een extra druk van 0,1 atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de druk die het water uitoefent op het mobieltje of horloge.

Je kunt je misschien voorstellen, dat als het horloge diep onder water zit, er veel water boven zit. Dat water heeft een gewicht en drukt dus op het horloge. Door die druk zal het makkelijker tussen kiertjes door dringen. Tot 1 meter water bovenop het horloge kan, als het méér wordt, garandeert de fabriek niet meer dat er geen water in het horloge komt.

Dingen die diep onder water moeten kunnen komen (b.v. onderzeeers) moeten dus ook heel stevig gemaakt worden om de druk te kunnen weerstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dieper onder water , hoe hoger de druk , en de kans op lekkage . Er zijn ook voorwerpen die spatwater dicht zijn , maar dit moet de fabrikant aangeven .