Kan een telefoonprovider ook inzien welke websites je op het internet hebt bezocht?

Een telefoonprovider kan inzien welke nummers je hebt gebeld, maar hoe zit dat dan met het internet? Kan een provider achterhalen naar welke websites je bent gegaan en op welk tijdstip?

2 jaar geleden
in: Telefoons
4.2K

Antwoorden (1)

Ja. De provider behandelt al het internetverkeer dat je verstuurt en ontvangt. Wanneer je een internetadres intikt en vervolgens op enter drukt, wordt dit internetadres eerst naar een server van je provider gestuurd, een zogenaamde DNS server. Deze DNS server zoekt uit welk IP adres hoort bij het internetadres dat je opzoekt waar deze DNS server je vervolgens heen stuurt.
Op deze manier is het voor internetprovider dus eenvoudig om te zien welke websites je bezoekt. De bezochte websites kunnen ook worden geregistreerd.

Het mag echter niet. Tot maart 2015 waren volgens de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens de aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten verplicht tot het bewaren van alle verkeers- en locatiegegevens van de gebruikers van deze diensten. De gesprekken zelf, de inhoud van berichten of bezochte websites hoefden niet te worden opgenomen of geregistreerd
Bezochte websites mogen ook niet bewaard worden.
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan dit alleen gebeuren met toestemming van de gebruiker.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je lijkt een soort logische conclusie fout te maken met de informatie die je geeft. (niet gezegd dat het uiteindelijke oordeel niet klopt) "
Het MAG echter niet.
.....
De gesprekken zelf, de inhoud van berichten of bezochte websites HOEFDEN niet te worden opgenomen of geregistreerd.
" Dat iets niet hoeft, betekent niet automatisch dat iets dan ook niet zou mogen. Dat moet ergens anders uit blijken, ik gok iets als de AVG (ALS het zo is dat het niet mag worden opgeslagen/ingekeken).