Luistert mijn telefoon mee?

Ik had gehoord dat mijn smartphone meeluistert naar alles wat ik die dag zeg; zolang-ie maar in de buurt is. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen vaak over vakanties naar Curaçao praat, dan krijg ik in die periode allerlei vakantiedeals naar Curaçao van reisbureaus of vliegmaatschappijen aangeboden. Is dit waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een groot deel van de apps die je kunt downloaden heeft toegang tot je microfoon. Daarmee kan de app dus de hele dag door op de achtergrond meeluisteren terwijl je niets doorhebt. Het is dus niet zo dat alle apps toegang hebben tot de microfoon, maar het zijn er toch al snel 250. Vaak gaat het om apps voor spelletjes waar je de microfoon bij nodig hebt. Voorbeelden zijn de apps Bird Zappers, Bunny Jump en Real Bowling Strike. De maker van deze technologie, Alphonso, is natuurlijk om een reactie gevraagd en zij melden dat de stem van de gebruiker niet opgenomen wordt. De apps luisteren, maar deze gegevens worden niet opgeslagen. Vind je het toch een vervelend idee? Je kunt het ook uitzetten. Door bij de instellingen op je telefoon naar ‘Privacy’ of ‘Machtigingen’ te gaan, zie je welke apps toegang hebben tot je microfoon en kun je het eventueel uitschakelen. Wel heeft Alphonso toegegeven dat audiofragmenten werden gebruikt om te bepalen welke tv-programma’s de gebruikers keken en welke locaties ze bezochten. Die gegevens konden vervolgens doorverkocht worden aan adverteerders. Facebook Facebook zelf heeft meermaals ontkend dat het zijn gebruikers stiekem afluistert. Waarom verschijnen er soms dan toch opvallend relevante advertenties op je telefoon na een gesprek? Wellicht gaat het om toeval. Denk maar aan het Baader-Meinhof-fenomeen, het effect waarbij je een onderwerp of naam plots overal lijkt tegen te komen nadat je het voor de eerste keer hebt opgemerkt. Bijvoorbeeld: je vriend laat je zijn nieuwe sneakers zien en in de dagen daarna merk je dat je dat exacte schoenenmerk plots in elke winkel tegenkomt. Of je ziet dan pas een advertentie van het merk op Facebook. Daarnaast is Facebook (en Google) ook extreem goed geworden in het voorspellen van mogelijke interesses. Op basis van je leeftijd, geslacht, woonplaats en levensstijl kan de internetreus nu eenmaal heel accuraat bepalen welke advertenties relevant zijn voor jouw leven, ook al zie je zelf niet in waarom. Er is dus geen bewijs dat Facebook je continu zit af te luisteren via je smartphone. Maar het sociale netwerk heeft in het verleden wel toegegeven dat er andere functies zijn waarbij je microfoon op je smartphone wordt gebruikt.

Toegevoegd op 19 november 2020 09:52: bron
Bronnen:
https://www.libelle.nl/huis-tuin-feestje/a...
https://www.ad.nl/tech/zo-voorkom-je-dat-a...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100