Wanneer je een keer gesmst bent, of in ieder geval 1 seconde met de persoon aan de telefoon hebt gehangen kun je (kosteloos) een onderzoek laten starten door je telecom aanbieder.
Deze zal dan de persoon aanspreken (indien deze klant is bij dezelfde aanbieder, wanneer dat niet het geval is wordt het doorgestuurd naar de betreffende aanbieder). Verwacht niet zoveel van die waarschuwing, er wordt enkel een briefje verstuurd.
Ook kun je de aanbieder verzoeken dit nummer te blokkeren. Smsjes en telefoongesprekken van het betreffende nummer komen dan niet meer aan op jou toestel, dus je ondervind er geen last meer van.
Politie en justitie is helemaal niet nodig. De politie stuurt je zelfs naar de provider toe (had mijn oortjes openstaan toen ik op het politiebureau aangifte deed en ik moest wachten)
Zit je bij vodafone, dan vind je het formulier hier: http://www.vodafone.nl/prive/help/aanvragen_en_wijzigen/telefonische_overlast_melden