Heeft regen, wind en onweer een negatieve invloed op de accuduur van een smarthphone?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Telefoons
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeeel misschien, als de foon meer moeite gaat doen om een signaal te vinden bij heel slecht weer... nadruk: misschien

Antwoorden (1)

Ja, regen heeft een negatieve invloed. Dat komt door de manier waarop de telefoon werkt wanneer hij contact maakt met het mobiele netwerk.

Een telefoon probeert zo lang mogelijk te doen met een accu. Dat betekent dat hij, wanneer hij contact heeft met het mobiele netwerk, een zo zwak mogelijk signaal zal uitzenden. Immers, hoe zwakker het signaal dat hij uitzendt, hoe minder stroom dat kost.

Maar het signaal moet natuurlijk nog wel sterk genoeg zijn om de dichtstbijzijnde ontvanger (in een zendmast van het mobiele netwerk) te bereiken.

Bij regen wordt het signaal onderweg verzwakt door al dat water in de lucht. Om de ontvanger nog te bereiken, is dan dus een sterker signaal nodig: de telefoon zal zelf een sterker signaal moeten uitzenden. En dat kost meer stroom.

Wind en onweer hebben geen invloed. Althans, zolang het niet regent. Maar wind en onweer gaan wel vaak samen met regen - vandaar dat je makkelijk de indruk krijgt dat ook wind en onweer een invloed hebben. Maar dat klopt dus niet: het is alleen de regen die het signaal verzwakt en die daardoor de telefoon dwingt meer energie te besteden aan het verzenden van zijn signaal.

Cryofiel