Wat te doen met een 'kapotte' telefoon? (zie uitleg)

Ik heb twee maanden terug een nieuwe telefoon gekocht met abonnement. Vrijwel direct na aankoop bleken er tekortkomingen te zijn: de batterij ging te kort mee en enkele keren per dag viel het bereik weg en moest ik steeds opnieuw mijn pincode invoeren voordat ik verder kon. Als ik dat niet in de gaten had, was ik uiteraard steeds onbereikbaar.

Het probleem met de batterij is opgelost, ik heb een nieuwe batterij gekregen. Het andere probleem is echter niet opgelost en ik ben voor de derde keer terug gegaan naar de winkel. Daar wilde hij mijn telefoon opsturen naar de fabriek, kosteloos. Maar dan ben ik mijn telefoon dus wel drie weken kwijt! Ik zei tegen hem dat het dus niet zo kosteloos was, aangezien mijn abonnementskosten wel gewoon doorliepen terwijl ik geen gebruik kon maken van internet (ikzelf heb nog een oude reserve telefoon en de winkel geeft geen leen telefoon als je daar niet voor verzekerd bent). Waarschijnlijk moet ik zelfs nog extra betalen omdat ik dan ipv whats app een sms moet sturen waardoor ik boven de bundel uit kom.

Hij vond het jammer voor mij, maar kon er toch echt niets aan doen. Kan dit zomaar? Ik bedoel, dit is toch een fabrieksfout? Verzekering of geen verzekering, ik mag toch zeker wel verwachten dat een gloednieuwe telefoon naar behoren werkt? En zo niet, moet ik dan maar voor de kosten opdraaien? Ik heb mijn telefoon weer terug genomen omdat ik die niet 3/4 weken wil missen terwijl ik wel door betaal. Ik baal wel! Kan ik iets doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Bij aanschaf van een abonnement-telefoon heb je te maken met twee producten.

Eén is het GSM-toestel dat je koopt van de winkel en hiervoor ga je dus met de winkel een koopovereenkomst aan. De algemene voorwaarden van de winkel zijn dan leidend wat betreft de telefoon.

Het tweede is de dienst die de provider levert, namelijk dat je ook kunt bellen met je telefoon, het abonnement.

Bijna altijd ga je hiervoor een aparte overeenkomst aan, direct met de provider. Als het goed is kreeg je hiervoor bijvoorbeeld een apart formulier in te vullen. De algemene voorwaarden van de provider zijn dan leidend wat betreft het abonnement.

Met het abonnement is niets mis. En de verkoper van de GSM zal in zijn voorwaarden "gevolgschade" hebben afgedekt.

Helaas lijkt het erop dat de verkoper gelijk heeft door de constructie die ze hanteren.

Het enige dat je kunt doen is klagen en hopen op coulance. En natuurlijk willen wij nu wel weten, waar we vooral geen telefoon moeten kopen! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder meer (alle) gevolgschade uitsluiten, zeker als die de verkoper is aan te rekenen kan ook onredelijk bezwarend zijn meen ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naja, als het toestel kapot gaat kan een winkel hier ook niks aan doen. Een klein beetje begrip naar de winkel is ook niet mis.

Andere antwoorden (3)

Kijken bij welke branche organisatie die winkel is aangesloten en een schriftelijke klacht in dienen.
Je hebt garantie dus dat toestel moet vervangen worden.
Het minste wat ze kunnen doen is een gelijkwaardig vervangend toestel geven tijdens de periode dat jouw toestel wordt opgestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen reparatie! Dit is een DOA! Ze hebben je geen goed product verkocht, dus je mag zonder meer een andere vragen of geld terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een "DOA" (dead on arrival) moet helaas binnen 1 maand gemeld worden. Daarbij moet je staan op vervanging door een nieuw toestel. Aangezien je akkoord lijkt te zijn gegaan met reparatie in die eerste maand, is het geen DOA meer. Lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De melding was wel binnen een maand neem ik aan.
En een vervanging van een batterij lijkt mij geen reparatie.
Je kan naast de andere juiste tips ook nog proberen via de helpdesk van je provider wat te regelen. En mocht dat niet lukken helpt een klachtbrief aan de directie van de telefoonwinkelketen en/of de provider ook vaak wel.
Succes!