ik heb prepaid smartphone en gebruik voor internet enkel wifi ... maar ik raak beltegoed kwijt terwijl ik niet bel hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
7.5K

Antwoorden (5)

Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor.

Een bekende valkuil is dat je *denkt* dat je via wifi bent verbonden, maar dat het wifi-signaal zwak is en af en toe wegvalt. Op die momenten schakelt de telefoon automatisch over naar het mobiele-gegevensnetwerk. Dat kost jou tegoed.

Een andere mogelijkheid is dat je in je telefoon de optie 'download boost' hebt ingeschakeld (de precieze naam kan per type telefoon verschillen). 'Download boost' houdt in dat je telefoon probeert de downloadsnelheid zo hoog mogelijk te maken. Als je een goed wifi-signaal hebt maar óók een normaal mobiel signaal, zal je telefoon de download niet alleen via de wifi doen, maar in parallel ook via de mobiele-gegevensverbinding. Dat kost jou dus beltegoed.

Dan zijn er nog diverse 'diensten' die op de achtergrond van alles uitvreten. Lokatiediensten zijn een bekende. Die proberen de positie van jouw telefoon zo goed mogelijk te bepalen. Dat doen ze niet alleen via GPS (als die aanstaat), maar ook door te kijken met welke zendmast ze zijn verbonden. Aangezien de positie van de zendmast bekend is, weet je op die manier ongeveer waar de telefoon zich bevindt, ook zonder GPS. Maar die communicatie kost wel een beetje data - en jaagt jou dus ongewild op kosten.

Om te achterhalen wat jou op kosten jaagt zou je in je App Manager (of hoe dat op jouw telefoon ook mag heten) eens kunnen kijken of je daaruit voldoende informatie kunt halen om de schuldige op te sporen.

Je kunt natuurlijk ook de mobiele-gegevensverbinding uitzetten. Dan kunnen die apps niets uitvreten, wat ze ook proberen. Alleen als je die verbinding echt nodig hebt omdat je iets wilt doen terwijl je geen wifi hebt, zet je die weer aan.

Verder kun je sowieso alle gegevensoverdracht op de achtergrond uitzetten. Dat kan per app, maar het kan ook op je telefoon, zodanig dat het in één keer voor álle apps geldt.

Eventueel kun je een firewall installeren. Die heb je ook in de "no root" versie.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarbij kan het nog zo zijn dat vraagsteller weliswaar niet belt, maar wel SMS't. Dat gaat ook vaak rechtstreeks van je beltegoed af, zeker bij prepaid (maar niet altijd).
Wanneer je smartphone verbinding heeft met wifi is het handig om je 'mobiele netwerk' uit te schakelen, op die manier maakt je smartphone enkel nog gebruik van het wifi netwerk en verbruik je dus geen beltegoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eenvoudigste oplossing: als je toch (écht!) alleen met wifi internet: neem een prepaid kaart ZONDER data-tegoed. Dan is het eenvoudigweg onmogelijk om tegoed kwijt te raken wegens datagebruik. Raakt je beltegoed dan nog op, dan weet je 100% zeker dat dat komt door bellen, SMS-sen etc.
Overigens zou de rekening van je provider uitkomst moeten bieden of je beltegoed opgaat aan bellen, sms-sen of internetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bestaan niet meer voor zover ik weet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Simyo biedt prepaids waarbij je via de site kunt aangeven dat je géén dataverbinding wilt hebben. Dus je prepaid-SIM heeft wel een dataverbinding, maar op de site van Simyo zet je die uit. Dat komt er dus op neer dat er nooit een dataverbinding kan worden opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies! Zo'n abonnement heb ik ook kort gehad. Van Simyo dus. Zij zijn vast niet de enige en als ze het wel zijn: het is een prima provider waar niemand zich voor hoeft te schamen!
Als je buiten het bereik van je wifi komt dan kan het zijn dat er nog steeds apps op de achtergrond verbinding vragen met het internet bijv een gps locatie regenmelding etc twitter, vooralfacebook etc etc

je kan in de instellingen van je phone vast wel de optie vinden waarmee je "dataverkeer over 3G(en andere gsm protocollen) kan uitzetten. zet ook roaming uit
ook apps kan je individueel uitzetten.
of je kan een app zoeken die dit zoort verkeer voor je in de gaten houdt en eventueel je een wat makkelijke menu van opties geeft om zaken uit te zetten
capthavoc
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Voor dat laatste gebruik ik LostNet no-root Firewall. Daarmee kun je per app instellen of die app ofwel helemaal nooit gegevens mag uitwisselen, ofwel altijd, ofwel alleen via wifi. Ook kun je per app instellen of alle dataverkeer van die app geblokkeerd moet worden wanneer de app in de achtergrond draait. Ik heb Android. Ik weet niet of deze firewall ook voor iPhone beschikbaar is.
Waarschijnlijk staat je "Data Roaming" ookwel dataverkeer genoemd aan. Zet deze HELEMAAL uit via je wi-fi instellingen. Als het goed is gaat er nu geen tegoed meer van af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dataverkeer en data roaming zijn verschillende dingen. Dataverkeer geeft aan of je wel of geen dataverkeer wilt doen (dus niet via wifi, maar via het mobiele netwerk). Roaming is alleen van toepassing ALS je dataverkeer aan hebt gezet. Het geeft namelijk aan wat er moet gebeuren als de eigen provider geen bereik heeft, maar een andere provider wel - zoals bijvoorbeeld in het buitenland. Roaming geeft aan of er dan gebruik mag worden gemaakt van dat andere netwerk. Op mijn telefoon is Roaming daarom uitgegrijsd wanneer ik dataverkeer uitzet. Want als er geen dataverkeer is, is wel of geen Roaming niet meer van toepassing.