Is het redelijk dat Ziggo de ingangsdatum bepaald van de beëindiging van een abonnement?

Als abonnee van Ziggo ontvingen wij bericht van een tariefsverhoging van het abonnement. Als laatste zin staat letterlijk: omdat onze tarieven worden aangepast, heeft u tot 1 maart 2015 de mogelijkheid uw abonnement kosteloos op te zeggen. Er staat dus niet expleciet per 1 maart 2015! Wij hebben inmiddels een nieuwe provider gevonden en kunnen per 11 maart aangesloten worden bij de nieuwe provider. Daarom hebben wij per 12 maart 2015 willen opzeggen.
Wij kregen gisteren telefonisch te horen dat wij of per eind december 2015 (afloop contractdatum) of per 1 maart 2015 het abonnement kunnen stoppen. Ik vindt dit vreemd want wij hebben op 16-2-2015 opgezegd, ik zou mij kunnen voorstellen dat zij een maand opzegtermijn willen aanhouden, maar nu zou het betekenen dat wij bijna 14 dagen zonder tv/telefoon en internet zouden zitten. Wie weet hoe dit juridisch zit, buiten dat Ziggo zich coulant zou moeten opstellen, zodat een klant ooit weer wil terugkomen...

9 jaar geleden
in: Telefoons
2.4K

Het beste antwoord

Bij een wijziging in het nadeel van de abonnee (prijsstijging bijv.) kan opgezegd worden met ingang van die wijzigingsdatum tot uiterlijk het moment van die wijzigingsdatum.

Zo staat het, in mijn woorden samengevat, in de algemene voorwaarden. Wettelijk mag dit ook, dus het is geen zwart beding.

Als je deze bepaling niet redelijk vond, had je de overeenkomst met Ziggo destijds niet moeten afsluiten. Dit heb je wel gedaan en nu zijn beide partijen gebonden aan rechten en plichten.

Dat een bepaling uit de algemene voorwaarden je in deze omstandigheden minder goed uitkomt, is jammer voor jou.
Computoon
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik heb het misschien wat omslachtig omschreven maar wat mij stoord in de brief dat er staat dat je tot 1 maart kosteloos kan opzeggen en niet dat je PER 1 maart kon opzeggen. Dan had ik nl. eerder een nieuwe provider gezocht. Wij zijn reeds klant vanaf het 1e begin toen het nog via Essent @home aangeboden werd.
Bedankt voor je antwoord, wel een plus van mij.

Andere antwoorden (1)

Ja dat is redelijk en bovendien wettelijk correct. Als jij niet eens bent met de verhoging en deze gaat in op 1 maart krijg je de keuze tot ontbinding van het contract(wat dus tot einde van het jaar geldt) voorgelegd: 'take it or leave it' En jij kiest dan voor 'leave it' maar wel mits jouw voorwaarden om het twee weken uit te stellen...
Dan zou ik als provider ook denken, krijg de rambam maar...en ga dan lekker naar de concurrent....

Toegevoegd na 8 minuten:
Gemiddeld 1,5% verhoging als reden om op te stappen vind ik ook zo wat, en dan als recht geaarde Nederlander klagen over twee weken geen TV en Internet.... Bovendien is de verhoging begin dit jaar aangekondigd lees ik zo op Internet en besluit je op het allerlaatste moment om die 2 euro extra per maand niet te betalen(All-in Basic) ik vind Ziggo meer dan coulant het zo te regelen met je....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Sorry hoor, wat een vooroordelen. Het besluit om over te stappen is niet alleen de verhoging van het abonnementsgeld (en kijk trouwens ook niet zo maar in iemands portemonnaie!). Een reeks van niet door Ziggo opgeloste storingen, waarbij klakkeloos alles maar vervangen werd tot aan graafwerkzaamheden in de tuin, schuld geven aan tv-toestel en nog meer, . Vrije dagen opnemen voor monteurs die langs moesten komen en dan nog de oplossing niet hadden. En daarna de laatste keer, een "storing van geluid", die niet opgelost is, door vervanging decoder en bezoek van weer een monteur. Uiteindelijk bleek de oplossing van ons probleem zo eenvoudig dat dit het eerste zou moeten zijn wat in de probleemoplosser zou moeten staan, maar wat je als leek niet kan weten. En die oplossing is niet door Ziggo aangedragen. Dus er zijn meer redenen, buiten de zeer onklantvriendelijke en ondeskundige klantenservice.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk allemaal, ik begrijp dat je meer mededogen had verwacht... Maar dat is je vraag niet... de kern van de vraag is of het redelijk is, en ik zeg ja...meer dan redelijk. Je bent tot niets verplicht, en je kunt opzeggen aan het begin van het jaar... Met de problemen die je hebt gehad was ik allang opgestapt... jij hebt nu een ingangetje gevonden om het contract voortijdig op te zeggen, zeik dan niet over die twee weken en wees blij... Lees wat boeken of doe gezelschap spelletjes tot die tijd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk zeg je ik vind jullie service verlening belabberd en beneden alle peil en ik wil bij jullie weg, maar ik vind het onredelijk dat ik niet nog twee weken langer jullie kloterige manier van service verlenen mag afnemen... Toch een beetje tegenstrijdig verhaal...??? Als je de guts nou had om voordien op te zeggen met de redenen zoals je hierboven beschrijft maar je komt niet van Ziggo af had ik in je verhaal kunnen komen, maar verhoging aanhalen om goedkoop van je contract af te komen en dan nog vragen of het allemaal redelijk is vind ik ongepast.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Sorry hoor, wat een vooroordelen" Wat zijn die dan? Recht geaarde Nederlander? Je kunt toch niet ontkennen dat het getrut in de marge is??