Is mobiel bellen gevaarlijk?

Hier hoor je veel tegenstrijdige berichten oven: van zwaar kankerverwekkende toestanden en andere gezwellen tot totaal ongevaarlijk. Maar wat is nou waar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Telefoons
1.1K

Het beste antwoord

Het lijkt logisch dat als men een een zender van 2 watt dicht tegen het hoofd drukt, deze dan schade kan toedienen aan de cellen. Net zoals het in een magnetron gebeurt. Er is wetgeving voor hoeveel straling per kilo lichaam er mag zijn.
Maar niemand heeft nog het harde bewijs voor de schadelijkheid. Of het moet zijn dat dit in de doofpot zit.
Voor mobiel bellen in de stad hoef je overigens niet bang te zijn, daar zijn volop zendmasten. Mobile telefoons gaan pas veel power geven als de ontvangst slecht is!! Tot maximaal 2 watt. ( en 0,1 watt als je naast een zendmast staat )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bij de langste gebruikers (vele jaren) (Scandinavië) hebben ze een vergrote kans op hersenkanker geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
roken is gevaarlijker....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zendmasten die boven op gebouwen staan zouden wel gevaarlijk zijn. Wat de lange termijn effecten zijn is nog niet echt bekend, want die telefoons bestaan pas hooguit 20 jaar, en in het begin hadden allen yuppen zo'n ding, dus test-konijnen zijn er nog minder lang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als je aan het rijden bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toevallig hier van de week een artikel over gelezen op nu.nl.
Daarin staat dat de Gezondheidsraad dit heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen dat niet de daadwerkelijke straling van onder meer mobiele telefoons en draadloze computernetwerken maar de veronderstelling eraan te worden blootgesteld tot gezondheidsklachten leidt.
Voor tumoren in het hoofd schijnt de Gezondheidsraad nog een uitspraak te moeten doen, dus dat is nog niet zeker
zie hieronder de link naar het artikel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen voelen zich daadwerkelijk slechter als ze vaak mobiel bellen, of als er in hun omgeving vaak mensen mobiel bellen. Ook sommige mensen die vlak bij een zendmast wonen, voelen zich daadwerkelijk slechter.

Dat kan zich uiten in slapeloosheid, concentratieproblemen, stemmingsstoornissen, en wat dies meer zij.

Echter -

Het blijkt alles uit te maken of je *weet* (of denkt te weten) dat er een invloed is. Er zijn mensen die zich slecht begonnen te voelen nadat er een zendmast in de buurt was geplaatst. Twee maanden later, na herhaaldelijk klagen en steeds erger wordende klachten, bleek dat die zendmast wel was neergezet, maar nog helemaal niet aanstond - hij was zelfs niet aangesloten op elektriciteit en communicatiekabels! De klachten waren op slag verdwenen. Deze klachten waren dus ontstaan uit de angst voor de straling, niet door de straling zelf, want die was er helemaal niet.

Dit kun je ook zien aan mensen die in de buurt van een wel werkende zendmast wonen. De meeste klachten komen van mensen die direct onder de zendmast wonen. Mensen die op vijftig meter afstand wonen hebben iets minder klachten.

Maar een zendmast is ontworpen om horizontaal te zenden. De straling is dus op vijftig meter afstand *hoger* dan direct onder de mast. Op vijftig meter afstand woon je namelijk meer naast dan onder de mast.

Ook hier zie je dat het de angst voor de straling is die bepaalt hoeveel last je ervan hebt. De straling zelf is niet relevant.

Er schijnen proeven te zijn gedaan met mensen die in een stralingsloze omgeving vakantie mochten vieren. Vervolgens werd door de experimentatoren een paar dagen lang straling gegenereerd. Niemand kon aangeven wanneer de straling aan of uit stond. Dus ook hier is het de angst, en niet de straling zelf. (Helaas heb ik van dit experiment geen referenties - wie ze kent, mag ze in een reactie toevoegen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alleen voor hypochonders
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, op vele manieren. Er hangen borden in het park hier: Use it, loose it. Gekke overvallers van tegenwoordig.