Hoe kan ik twee oude telefoons aan elkaar koppelen?

Ik heb voor een klucht twee telefoons op het podium waarbij de ene telefoon elke keer naar de andere telefoon moet bellen. Ik meen ooit gezien te hebben dat dit onderling gekoppeld kan worden, dat je zonder buitenlijn toch naar de andere telefoon kunt bellen.
Klopt dit, dat het kan. En zo ja, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
5.3K

Antwoorden (2)

Koop een oude ptt isdn centrale (duovox heb je al voor €10,- op marktpl.) en sluit daar de toestellen op aan. Je kunt dan van 1 naar 2 bellen en andersom. Het direct koppelen van toestellen aan elkaar zal niet gaan werken door de missende buitenlijn. Bij een duovox of quattrovox zorgt deze voor de spanning naar de toestellen, ook zonder buitenlijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je alleen de bel van de telefoons wilt kunnen laten klinken dan is een transformator die 30 V wisselspanning kan leveren voldoende.
Je schroeft 2 belknopjes en de trafo op een plank en sluit beide telefoons ieder via een knopje op de trafo aan. Je laat iemand buiten het zicht van het publiek de knopjes bedienen, de acteurs nemen de telefoons op en praten in de hoorn alsof ze werkelijk iemand horen. De truc met de quattrovox werkt ook wel, maar het is moeilijker om de bel op exact het juiste moment te laten klinken. (timing is zeer belangrijk bij kluchten!)
Ik heb bovenstaande methode meermalen gebruikt in mijn werk als theatertechnicus. Voor de bediening is vaak een acteur beschikbaar die op dat moment offstage is, hij (of zij) kent het stuk en weet vaak ook goed te timen.