Wat is het verschil tussen een normale factory reset en een gecertificeerde reset?

Wat is het verschil tussen deze twee? Vodafone biedt namelijk een gecertificeerde reset aan voor 6euro.

'' Resetten kan ook gecertificeerd. Dan is de persoonlijke data niet terug te halen door professionals. ''

Hoe voer je zo'n gecertificeerde reset dan uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Wanneer een bestand wordt opgeslagen wordt niet alleen de data opgeslagen, maar wordt het bestand ook in een tabel genoteerd die bijhoudt wáár (op welk digitaal adres op de chip) welke bestanden zijn opgeslagen.

Het wissen van de bestanden gebeurt dan door het verwijderen van de adresgegevens van dat bestand uit de tabel.

De feitelijke data van het bestand zelf wordt niet aangeraakt !!

Nieuwe bestanden kunnen op het nu vrijgekomen adres geschreven worden (het is immers vrij in de tabel) en pas dán wordt de data van het ode bestand overschreven met de data van het nieuwe bestand.

Wanneer je een normaal (niet-gecertificeert) gewiste telefoon hebt, dan lijkt alle data dus wel verdwenen, maar slechts de tabel is leeg.

Met een paar slimme tools is die tabel in veel gevallen geheel of gedeeltelijk te reconstueren. Mét de nu weer gevulde tabel zijn ook alle bestanden dus weer benaderbaar.

De gecertificeerde reset doet niet meer dan naast de tabel óók alle data van de bestanden zelf grondig te overschrijven met willekeurige ééntjes en nullen, zodat er echt niets meer van de oude data is terug te vinden.

Blijkbaar heeft iemand aan Vodafone een mooi certificaat gegeven die verteld dat hun tool dat inderdaad grondig doet. Hoeveel waarde dat certificaat heeft weet ik niet (het klinkt als een leuke marketing-term).

Effe zoeken in de play- of app-store levert je vast wel een tool op dhe hetzelfde kan.