Wat is die echo tijdens het telefoneren?

Tijdens het mobiel telefoneren hoor ik steeds mezelf terug in een echo. Heel irritant maar vooral zeer storend dat ik er van af geleid word. Hoe kan ik dit verhelpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
47.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook wel eens ja, echt irritant, ik raak de hele tijd de draad van mijn verhaal kwijt daardoor. Gelukkig heb ik het niet altijd.

Antwoorden (3)

De echo die je hoort tijdens een telefoon gesprek is het gevolg dat de genen die je belt zijn luidspreker te hard heeft staan.
En dan wordt het geluid uit de luidspreker door de microfoon weer terug gezonden met vertraging naar je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, het volume van de telefoon maakt het alleen maar storender. De delay van het gsm-net wordt daar niet door beïnvloed.
2 mogelijkheden

1 heeft te maken met GSM verbinding.
Dit gebeurd soms wanneer je tussen twee even sterke masten bevindt en het toestel hier tussen zit te schakelen.
Door mijn verleden in mobiele telefonie wou ik dit nog even opmerken.

2 kan zo zijn dat de andere persoon zijn speakertje te hard heeft staan zodat jij het ook weer hoort door de mic
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Storing op een vaste lijn, bijvoorbeeld door een verkeerd ingestelde schakelaar, kan ervoor zorgen dat een deel van het telefoonsignaal wordt teruggekaatst naar degene die spreekt. Je kent vast het fenomeen van jezelf 'terughoren' tijdens een gesprek. Zitten meerdere storingspunten op de lijn, dan kan het teruggekaatste signaal opnieuw kaatsen en weer in de oorspronkelijke richting verder reizen, naar de ontvanger. Deze krijgt jouw stemgeluid dus in 2 porties te horen. Omdat het kaatsen een paar milliseconden duurt, hoort hij of zij het ene deel van het geluid dus nét iets later dan het andere. Daardoor denk je dat het geluid galmt.
Bronnen: