De meeste callcenters werken met belcomputers. Als een medewerker namelijk zelf zou bellen, zou elke medewerker steeds een aantal seconden moeten wachten totdat de gebelde persoon opneemt - of totdat duidelijk is dat er niet wordt opgenomen. Dat is kostbare tijd voor een callcenter.
Daarom hebben de grotere callcenters een belcomputer. De belcomputer belt in een bepaald ritme de nummers van een lijst. Als er niet wordt opgenomen, wordt er dus geen tijd verspild van een medewerker.
Pas wanneer er wordt opgenomen, gaat de belcomputer razendsnel kijken welke medewerker net op dat moment zijn vorige gesprek heeft beëindigd. Het gesprek wordt dan snel doorverbonden naar die medewerker.
Jij merkt dat doordat je opneemt, je naam zegt, dan wellicht een klik hoort, en dan pas iemand aan de lijn krijgt - iemand die jouw naam niet heeft gehoord. Dat komt doordat je, toen je opnam en je naam noemde, nog verbinding had met de belcomputer, en pas daarna werd doorgezet naar de medewerker - die jou dus pas aan de lijn kreeg toen jij je naam al lang had gezegd en aan het wachten was tot de ander iets zou gaan zeggen.
Als jij opneemt en er kan binnen vijf seconden geen beschikbare medewerker worden gevonden, verbreekt de belcomputer de verbinding zonder iets te zeggen. Jouw nummer komt dan onderaan de bellijst te staan, zodat je na een paar uur of een paar dagen opnieuw zult worden gebeld door dezelfde belcomputer.
Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens hebben ook belcomputers zelf een nummer - maar dat zie jij niet, want dat schermen ze natuurlijk af. Als je regelmatig last hebt van zulke automatische telefoontjes, kun je jouw provider vragen of ze dat nummer blokkeren. JIJ kunt het nummer namelijk niet zien, maar ZIJ wel, dus zij kunnen het gewoon blokkeren.