Waarom beginnen mobiele nummer altijd met 06?

Waarom precies 06? Het konden toch ook andere cijfers zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
2K

Het beste antwoord

Dit is wat ik denk dat de reden is voor 06:

in het verleden waren 06 nummers info diensten of betaal diensten. Het mobiele netwerk moest een apart telefoonnummer krijgen en men was toen al bezig (midden jaren '90) om de toenmalige 06 nummers om te nummeren naar 0800/0900/0909 nummers.
Hierdoor was er plek gecreeerd voor de mobiele nummers op het vrije nummer.

Zie de link waardoor ik op deze conclusie ben gekomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s. het lijkt erop dat de mobiele nummers al tussen de betaaldiensten zaten via de toegevoegde bron. Hierdoor moet ik mijn mening bijschaven.

Alles was al in gebruik voor netnummers op 06 na dan zie link 3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het omnummeren van gratis diensten naar 0800 had tot gevolg dat Nijmegen 080 en arnhem 085 andere netnummers kregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat wist ik niet. Bedankt voor de aanvulling WJHM5600.
Kan het ook met de 10 nummers hierdoor krijgen de netnummers minimaal 3 cijfers en vandaar dat het van 08 naar 080 ging?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, nijmegen is volgens mij 0485 ofzo geworden zie ik :)

Andere antwoorden (2)

Omdat de reeks '06' nog niet in gebruik was, 010, 020 enz al wel.

In de bron staat (veel) meer informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat was vroeger het alarmnummer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
p.s. de -ntjes zijn niet van mij afkomstig, maar een anoniem persoon.
Dat is allemaal afspraak... Toen het fenomeen mobiel eraan kwam, was er nog geen enkel netnummer beginnende met 06... Ze hebben toen dat begin van 06 genomen om het te onderscheiden van alle andere vaste nummers... In België hebben ze dat anders gedaan, daar zijn de mobiele nummers tussen de andere netnummers bijgestoken...

Ja dat konden net zo goed andere nummers zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Er was immer GEEN 06; dat staat er toch? :/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 1 oktober 1996 waren 06 nummers gereserveerd voor sekslijnen, die nummers bestonden dus wel degelijk. Hoewel het antwoord dus feitelijk incorrect is deel ik geen min of plus uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet alleen sekslijnen, er waren ook andere informatiediensten en zelfs 06-11.