Waarom kom ik voor een prijs in aanmerking?

Dit sms-berichtje kreeg ik vannacht:
Gefeliciteerd! U bent in Nederland winnaar van de dag. Ga naar www.apple.nl/Irgiveaway.info om uw prijs op te eisen en vul de code **** in.

Het komt van telefoonnummer +140755802324.

Ben benieuwd of iemand mij hierover meer kan vertellen

11 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval doet de link het niet. Op een Australische forum vond ik dit:
"Apple giveaways" are a favourite of scammers! http://www.australianfrequentflyer.com.au/community/playground/apple-mobile-giveaway-insanity-39800.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je er weinig over vertellen, maar wat ik er wel over kan vertellen: NOOIT op in gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Waarschijnlijk krijg je een waardeloos prijsje nadat je eerst een duur abonnement hebt afgesloten... Bij zulk soort berichten zit altijd een flinke adder onder het gras!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De link in het sms-bericht doet het in ieder geval niet ;). Gevalletje spam denk ik dus, vooral niet op antwoorden!

Het beste antwoord

Ik kreeg gisteren een soortgelijke SMS - van een ander telefoonnummer, en een link naar een ander webadres.

Omdat dit soort berichten nooit te vertrouwen is ben ik e.e.a. gaan uitzoeken, en heb de volgende informatie bij elkaar gevonden:
- de computer waar het bericht vandaan kwam staat in de VS
- Degene die de website heeft geregistreerd maakt gebruik van een dienst die zijn werkelijke gegevens verbergt.
- De internet provider waarbij deze website staat is er één die diensten levert aan nogal wat zeer bedenkelijke websites.
- de computer waar dit bericht vandaan komt staat vol met websites waarvandaan virussen, scams en zo worden verspreid. Er stond er één Android malware tussen genaamd SMS bomber.
- Die ben ik verder gaan nazoeken, o.a. de website waar dit vandaan kwam
- Blijkt een website waarop allerlei freeware voor mobiele telefoons wordt aangeboden, (op een andere computer in de VS).
- Bedrijf nagezocht, blijkt in Bulgarije te zitten
- uiteindelijk de eigenaar van het bedrijf gevonden (in Bulgarije)

--
Het is niet nodig om al dit soort informatie te gaan uitzoeken. Dit soort meldingen is in elk geval nep, en in de meeste gevallen gevaarlijk.

Ga nooit naar een website waar je zogenaamd iets hebt gewonnen, tenzij je zeker weet dat je aan een wedstrijd hebt meegedaan voor die prijs.
Misschien zie je inderdaad niets gebeuren, maar heb je intussen wel een virus.

Een virus zal op mobiele telefoon wel redelijk meevallen, zoveel virussen zijn daarvoor nog niet, maar ben je vanaf een computer naar het adres gegaan dan is de kans al groter dat je nu een trojaans paard (virus) o.i.d. hebt.
Controleer je computer even uitgebreid met een goede virusscanner als je idd naar dit webadres bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik niet op de sms gereageerd. Ik hoop dat door deze antwoorden anderen ook zijn gewaarschuwd om niet op dergelijke mails in te gaan. Alle mensen die een antwoord hebben gegegeven, bedank ik hiervoor.

Andere antwoorden (3)

Regel 1: klik nooit op linken die niet van iemand komen die je kent en waar er verder geen tekst wordt gegeven zodat je zeker weet dat het van die persoon is. Ik klik dus ook niet op linken van een vage kennis die zo zijn foto's rond stuurt. Ik open pas als er iets bij staat als 'onze frankrijk foto's'.

Regel 2: je wint niets als je nergens aan mee hebt gedaan. Dus plots een smsje of mailtje krijgen met dat je iets gewonnen hebt klopt niet en daar ga je dus ook niet op in.

Regel 3: als je iets niet vertrouwt dan google je op een deel van de tekst en dan vind je in dit geval: http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/winnaar-van-de-dag-via-gsm-bericht/cpagina/90/

Nee, je komt niet voor een prijs in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik je wel meer over vertellen.

* De link doet het niet.
" De pagina die je zoekt, is helaas niet gevonden.""
Is dus hoogst waarschijnlijk nep.

* Dit soort dingen gaan de hele wereld over.
Hoe men aan telefoonnummers komt is een raadsel.

In Australie komen ze ook. Ze noemen het daar: scamming.
Totaal bedrog.
You will be asked to complete several challenges.
Als je er op in gaat, moet je een aantal testjes invullen
en dan heeft men gegevens van jou.
http://www.australianfrequentflyer.com.au/community/playground/apple-mobile-giveaway-insanity-39800.html

* Als je op de site van Apple in het zoekveld intypt:
giveaway
dan vind je niks.
Apple doet niet aan dingen weggeven.

*There is a fresh round of this scam going on in Australia right now.
In juni werd er een golf van dit soort bedrog sms'sjes geconstateerd in Australie.
Als je wilt weten hoe het verder gaat, kun je hier de Engelse tekst lezen, van iemand die er zogenaamd op in is gegaan.
http://tallpoppygroup.com/blog/sms-scam-walkthrough-congratulations-you-are-australias-winner-of-the-day/

* Waarom men bij jou komt?
Niet te zeggen. Misschien ergens je nummer vandaan gepikt. Misschien random cijfers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt van die reclames waar dan staat win een iphone of een tabblad. en dan moet je een quiz of wat anders invullen en vervolgens je nummer. het kan zijn dat jij of iemand anders een nummer heeft ingevoerd en toevallig jou nummer was. (die reclames zijn trouwens nep en er is niks te winnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat is nep.
Ik krijg zulke berichtjes ook regelmatig op me iPhone.
Ik ben al heel vaak 'winnaar' geweest of geselecteerd.
En ik heb nog nooit iets gehad.
Je moet vaak een lijst invullen,of zelfs iets bestellen en dan zou je misschien in aanmerking kunnen komen voor een prijs.
Wat nooit gebeurt.