In sommige dorpen tot en met 1995 met operatie Decibel: 'Abonneenummers:Met het langer worden van de abonneenummers, werden de netnummers korter. Tot Decibel waren er nog dorpen met een 3-cijferig abonneenummer. Er waren gemeenten waarin lange tijd een deel van de abonneenummers een cijfer korter was, bijvoorbeeld Amsterdam en Hilversum. Soms had je zelfs telefoonnummers met verschillende lengten in één woning."

Vanaf Decibel had iedereen 6 of 7 cijfers in het abonneenummer. Daarvoor konden het er dus 3, 4 5 of 6 of 7 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had thuis in 1980 nog een viercijferig nummer.

Toegevoegd na 6 minuten:
In 1995 werden alle nummers gestandaardiseerd in operatie decibel en bestond elk telefoonnummer uit 10 cijfers.

Voor die tijd had je 3 tot 7 cijfers voor het abonneenunmer. Inclusief de 0 voor het kental dus 8 tot 10 cijfers. 0499-1234 (zwanenburg) werd toen bijvoorbeeld 020-4971234.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus in Nederland tussen 1930 en 1995 in veel dorpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mijn antwoord onjuist is dan is dat wel frappant. Tot 1995 hád ik immers een 4 cijferig nummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dat dit landelijk in 1983 was gewijzigd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee het was toch in 1995 net opgezocht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netnummer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op 10 oktober 1995
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En anders klopt het niet, want mijn ouders hadden dat nummer.
Voor 1995 bestond ieder netnummer uit een nul gevolgd door nog maximaal 4 cijfers (de nul was eigenlijk geen deel van het netnummer, maar een automaatopdracht voor interlokaal kiezen). Een abonneenummer kon bestaan uit drie tot zeven cijfers. Het hele telefoonnummer bevatte, inclusief de nul, acht tot tien cijfers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia klopt hier niet helemaal of is onduidelijk. Amsterdam was 5 cijferig vanaf 1915 en +020 werd vanaf 1930 gebruikt. In de jaren 80 was Amsterdam al 6 cijferig en werd later 7 cijferig.
Dat is rond 1915 geweest amsterdam had toen een 5 cijferig nummer
Amsterdam had al vijfcijferige nummers in 1915