Bij mij thuis komt een 8 aderige kabel binnen voor vaste telefoonaansluiting, normaal een 4 aderige, hoe sluit ik die aan?

Ik heb juist een aanvraag gedaan voor Internet overal van Belgacom, woensdag a.s. wordt deze geactiveerd. Nu zou ik graag weten hoe ik deze 8 aderige kabel aansluit op mijn contactdoos. Is het nodig om een andere contactdoos te plaatsen voor deze aansluiting, nu staat er een normale op met 4 aansluitklemmen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
2.9K

Antwoorden (2)

Als het telefoonkabel is zal men steeds volgende kleurencode gebruiken.
Bij 8 aders spreekt men van 4 paar, er zijn steeds 2 draden met elkaar getorst.

4 paar VPSM:
Paar 1: Blauw - Wit
Paar 2: Oranje - Wit
Paar 3: Groen - Wit
Paar 4: Bruin - Wit

Dit is de normale kleurencode maar het hangt af van het soort kabel, zie de gebruikelijke kleuren per soort kabel en gebruik wat voor u van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is nogal wat, 8 aders.
Je hebt er maar 2 nodig.
Om dit nu uit te zoeken, welke, gebruik je, als je niet op de kleurcodes afgaat, het makkelijkst een spanningsmeter.
Als er al een internetaansluiting is aangesloten zal je uiteindelijk 2 aders vinden waar je 90 volt gelijkspanning zult meten..
Is dit nog niet aangesloten, op de centrale dan, meet je zo'n 60 volt.
Ik zou de 2 aders die je nodig hebt, op een mooi doosje aansluiten en de andere af isoleren.
Zeker niet afknippen, geen idee hoe ze in belgie daar mee omgaan.Wellicht heb je deze later wel nodig.
Maar dit moet werken
succes