Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is simlockvrij?

Hallo, ik ben een leek op het gebied van mobiele telefoons, om dit te veranderen wil ik een nieuw mobieltje kopen. Maar het liefst wel een waarbij je gewoon nog met beltegoed betaalt (prepaid toch?). Ik vroeg me af wat simlockvrij nou precies in houd. Kun je op een simlockvrije telefoon, beltegoed gebruiken zoals je het koopt in de winkel?

Toegevoegd na 8 minuten:
En kan ik mijn eigen nummer gewoon behouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
44.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel of niet simlockvrij heeft te maken met je telefoon, nummerbehoud met je provider/abonnement, deze dingen hebben dus geen verband. Overigens zou ik prepaid afraden en een sim-only abonnement aanraden, je kan dan al voor een paar euro per maand een abo afsluiten waar je niet aan vast zit. Je telefoon koop je dan los (dit is uiteindelijk veel goedkoper dan een abonnement+toestel en je kan elke maand opzeggen/wisselen) ook is het vaak gunstiger dan prepaid als je wat meer belt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meeste telefoons koop je via een provider. Vodafone, KPN, HI, enz. Als je die telefoon wel wil bijven gebruiken maar je hebt genoeg van je provider dus stapt over naar een andere, dan krijg je van je nieuwe provider een nieuwe simkaart. Nu is het zo dat een simkaart van Vodafone niet werkt met een telefoon die je van KPN gekocht/gekregen hebt, de zogenaamde 'sim-lock'.

Een simlockvrije telefoon heeft dus geen blockeringen en kan gebruikt worden met elke provider.

Het is overigens wel mogelijk om na verloop van tijd je 'gelockte' telefoon te laten 'unlocken' je krijgt dan een code van de provider bij wie je hem aangeschaft hebt. Meestal kan dit pas na 2 jaar.
Op de meeste markten zit meestal wel een mannetje die je telefoon illegaal simlockvrij kan maken.

Toegevoegd na 4 minuten: