Wat is simlockvrij?

Hallo, ik ben een leek op het gebied van mobiele telefoons, om dit te veranderen wil ik een nieuw mobieltje kopen. Maar het liefst wel een waarbij je gewoon nog met beltegoed betaalt (prepaid toch?). Ik vroeg me af wat simlockvrij nou precies in houd. Kun je op een simlockvrije telefoon, beltegoed gebruiken zoals je het koopt in de winkel?

Toegevoegd na 8 minuten:
En kan ik mijn eigen nummer gewoon behouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
44.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel of niet simlockvrij heeft te maken met je telefoon, nummerbehoud met je provider/abonnement, deze dingen hebben dus geen verband. Overigens zou ik prepaid afraden en een sim-only abonnement aanraden, je kan dan al voor een paar euro per maand een abo afsluiten waar je niet aan vast zit. Je telefoon koop je dan los (dit is uiteindelijk veel goedkoper dan een abonnement+toestel en je kan elke maand opzeggen/wisselen) ook is het vaak gunstiger dan prepaid als je wat meer belt.

Het beste antwoord

De meeste telefoons koop je via een provider. Vodafone, KPN, HI, enz. Als je die telefoon wel wil bijven gebruiken maar je hebt genoeg van je provider dus stapt over naar een andere, dan krijg je van je nieuwe provider een nieuwe simkaart. Nu is het zo dat een simkaart van Vodafone niet werkt met een telefoon die je van KPN gekocht/gekregen hebt, de zogenaamde 'sim-lock'.

Een simlockvrije telefoon heeft dus geen blockeringen en kan gebruikt worden met elke provider.

Het is overigens wel mogelijk om na verloop van tijd je 'gelockte' telefoon te laten 'unlocken' je krijgt dan een code van de provider bij wie je hem aangeschaft hebt. Meestal kan dit pas na 2 jaar.
Op de meeste markten zit meestal wel een mannetje die je telefoon illegaal simlockvrij kan maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de rest van je vraag trouwens nog te beantwoorden: Met prepaid beltegoed heb je nog steeds een simkaart van een provider nodig. Het is wel mogelijk om je nummer te behouden, meestal regelt je nieuwe provider met je oude provider dat het nummer over wordt gezet. Als je termijn van je oude abonnement nog niet verlopen is moet je overigens nog wel tot het einde van de termijn doorbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Maar als ik een telefoon niet via de provider koop, maar via de mediamarkt of bol.com, hoe gaat dat dan in zijn werk? of stel ik nu een domme vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen domme vraag. Als je een telefoon zonder provider koopt ga je vervolgens gewoon naar de provider om een simkaart zonder telefoon te kopen. Daar moet je een klein bedrag voor betalen maar dat krijg je meestal al grotendeels terug in de vorm van beltegoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor je de simkaart koopt eerst trouwens even goed vragen naar nummerbehoud, het kan zijn dat ze daar moeilijk over gaan doen omdat ze aan prepaid klanten minder verdienen en dus niet de extra moeite willen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, ik begin het nu helemaal te begrijpen! :-) Duidelijke uitleg, voor mij het beste antwoord.

Andere antwoorden (5)

Simlock vrij betekend dat je in de mobiel een simkaart van elk merk provider kunt doen. Is een telefoon niet sim lock vrij dan is deze gebonden aan een bepaalde provider.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simlockvrij wil zeggen dat je een prepaid kaart of een abonnement van elke provider kunt gebruiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt toch ee nummer dus dat verandert niet zolang je maar geen andere provider neemt. Want dan moet je het nummer laten overzetten.
11 jaar geleden
simlockvrij wil zeggen dat het toestel niet voorzien is van 'simlock'. Oftewel: je kan er om het even welke simkaart in gebruiken, ook buitenlandse. Eigenlijk moet je je dus geen zorgen maken als een toestel simlockvrij is. Pas als er een simlock op je toestel staat moet je opletten.

Toegevoegd na 37 minuten:
Je kan je nummer behouden als je naar een andere provider overstapt. De andere provider laat dan aan je oude provider weten dat je de overstap maakt en er een nieuwe simkaart geactiveerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
simlockvrij beteken gewoon dat je ieder merk (provider) simkaart in dat toestel kunt stoppen,
je kan dus een bijv. een simlockvrije nokia kopen en hier een t-mobile prepaid simkaartje indoen, dan kun je natuurlijk wel alleen met t-mobile opwaardeerkaarten je beltegoed verhogen, maar das logisch
je kunt ook gewoon prepaid pakketten kopen met een telefoon en kaartje er al in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een simlockvrije telefoon kan je alle simkaarten van telefoonaanbieders stoppen...dus ook prepaid...