Na 2 jaar abonnement én lease kun je een gsm kopen voor enkele tientjes of inleveren. Als je inlevert wat doet de provider dan met dit telefoontje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (4)

Die verkopen ze aan opkopers en die zullen ze wel weer op marktplaats zetten denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze ingeleverde telefoons moeten verplicht worden gerecycled.
Dat wil zeggen, ze worden op onderdelen uit elkaar gehaald en de bruikbare materialen worden omgezet naar grondstoffen en hergebruikt.
De providers hebben de plicht dit op een verantwoorde wijze uit te laten voeren door overheiderkende recyclingbedrijven.

De provider mag deze ingeleverde telefoons onder geen beding weer op de markt zetten of doorverkopen omdat er altijd privacygevoelige informatie van de laatste gebruiker in de telefoongeheugens aanwezig kan zijn.
Zelfs gewiste geheugens blijken vaak niet geheel gewist en zijn voor handige jongens weer te herstellen.
Daarom wordt een ingeleverde telefoon geregistreerd en krijgt degene die hem inlevert daarvan een afschrift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hierboven staat klopt niet helemaal. Sommige providers en bedrijven kopen ze ook terug voor een goed doel voor mensen in Afrika en dergelijke. Verder is urban mining (het grondstoffen halen uit producten) een stuk aan populariteit gegroeid, sinds de goudprijzen de pan uitrijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad geen verplichting voor wat betreft het doel van de toestellen. Verkoop van gebruikte exemplaren aan consumenten zal niet interessant zijn. Dan zit je alsnog met de wettelijke garantietermijn van 6 maanden op een oud toestel. Bij de eerste de beste claim gaan ze geld verliezen op een toestel. Urban Mining (recycling) is inderdaad een oplossing. Een andere is de telefoons leveren aan dumphandelaren of terugverkopen aan de fabrikant die hem daarna refurbished aan kan bieden. Er zijn vast nog andere mogelijkheden, maar het hangt uiteindelijk van de strategie van de provider af.