Finland.

Toegevoegd na 23 seconden:
Ik denk dat je 'ontstaan' bedoeld i.p.v. bestaan?

Toegevoegd na 8 minuten:
Hieronder een mobieltje met een waarde van ±133.000 dollar, met 537 diamantjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel erg bedankt

Andere antwoorden (3)

Nokia Corporation is een beursgenoteerde Finse fabrikant van telecommunicatieapparatuur. Het bedrijf is gevestigd in Espoo, Finland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovenstaande klopt met aanvulling ... Wist je wel dat nokia oorspronkelijk een autobandenfabriek was ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de roots van Nokia moeten we teruggaan tot 1865, toen in het zuidwesten van Finland een houtbedrijf werd opgericht door mijningenieur Fredrik Idestam. Elders werd in het jaar 1898 Finnish Rubber Works Ltd opgericht, en in 1912 startte Finnish Cable Works met zijn activiteiten. Geleidelijk aan begon de eigendom van deze twee bedrijven en Nokia te verschuiven om uiteindelijk in handen te komen van slechts een paar eigenaars. De drie bedrijven werden uiteindelijk in 1967 samengevoegd tot Nokia Corporation.

In het begin van de jaren 1980 versterkte Nokia zijn positie op de telecommunicatie- en consumentenelektronicamarkt door de bedrijven Mobira, Salora, Televa en Luxor of Sweden over te nemen. In 1987 verwierf Nokia de consumentenelektronica-activiteiten en een deel van de componentactiviteiten van het Duitse bedrijf Standard Elektrik Lorenz, evenals het Franse consumentenelektronicabedrijf Oceanic. In 1987 nam Nokia ook het Zwitserse kabelmachineriebedrijf Maillefer over.

Tegen het einde van de jaren 1980 was Nokia uitgegroeid tot het grootste Scandinavische informatietechnologiebedrijf, door de overname van Ericsson's afdeling Datasystemen. In 1989 breidde Nokia zijn kabelactiviteiten in continentaal Europa aanzienlijk uit door het Nederlandse kabelbedrijf NKF over te nemen.

Sinds het begin van de jaren 1990 spitst Nokia zich toe op zijn kernactiviteit, telecommunicatie, door zijn IT- en basisindustrieactiviteiten van de hand te doen.