Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een mobiele telefoon altijd de juiste tijd aan blijft geven als je hem weer aan zet, ook al is de batterij leeg?

Ook als er geen enkele verbinding is met wat dan ook blijft de tijd en datum kloppen. Is er dan toch nog een beetje batterij over? En hoe lang zal het dan duren voordat de telefoon de tijd niet meer weet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naast de batterij hebben de meeste elektrische apparaten ook een (of meerdere) condensatoren die een beetje lading opslaan. Dus sowieso telefoons, maar horloges, computers, DVD spelers, videoconsoles...
De enerige van de condensatoren wordt gebruikt om de tijd en datum bij te houden als de batterij leeg is of tijdens het vervangen.
Hoe lang het in werking blijft is afhaneklijk van de condensator. Mijn oude Nokia was niet langer dan een paar uur, maar in mijn nieuwe HTC bleef de juiste tijd "bewaard" 2 weken. Of het langer kon weet ik niet, want toen had ik de nieuwe batterij geplaatst nadat de eerste stuk ging... :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
... en je hebt uiteraard ook apparaten die niet daarin voorzien. Ineens weet ik nog dat mijn allereerste mobieltje, een Alcatel, moest ik elke keer de tijd en datum instellen als de batterij werd verwijderd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je zelf zegt is gedeeltelijk waar. Dat een batterij niet meer genoeg vermogen heeft om op te starten en te kunnen gebruiken hoeft niet in te houden dat deze niet basic dingen altijd tijd kan blijven doortellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding