Wordt een zwarte gsm sneller warmer dan elk ander?

Met zwarte kleding krijg je het in de zon sneller warm. Is dat met een mobiel ook zo? Of ligt dat aan de processor? Of iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
1.6K

Antwoorden (5)

Met zwarte kleding in de zon heb je te maken met zonnestraling. Een mobiele telefoon word gewoon warm doordat er stromen lopen door elektronica. Meestal worden koelelementen gebruikt om de warmte af te geven aan de ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwarte dingen worden in de zon warmer omdat ze meer licht opnemen ipv weerkasten. Dus als je een zwarte mobiel in de zon legt zal hij sneller warm worden dan een zilveren bijvoorbeeld.

Echter bij gebruik binnen zijn er andere dingen die bepalen hoe warm je mobiel wordt, bijvoorbeeld hoe hard je je processor laat weken of hoe goed je mobiel warmte geleid, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een zwarte smartphone. Daar voel je als je een uurtje gamed heel wat warmte op de achterkant. Hoeft biet perse de zon te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn samsung galaxy is zwart, die van mijn tante wit. Buiten in de zon werden ongeveer even snel warm, ik denk dat het qua temperatuur wel meevalt, hij word alleen sneller warm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwart word sneller warm omdat het meer licht opneemt. Licht=energie en energie=warmte (in dit geval).

Een telefoon heeft echter zo'n klein oppervlak aan zwart dat het eigenlijk niet echt een verschil geeft. de fabrikanten houden echt wel rekening om ervoor te zorgen dat hun telefoon goed koelt.

Als je je bang maakt over de warmte van je telefoon zou je eerder naar materiaaltype moeten kijken.

plastic geleid bijvoorbeeld veel slechter warmte dan bijvoorbeeld aluminium. Bij een plastic Samsung Galaxy S2 zal de warmte dus op een plek blijven(bij de cpu en gpu), daardoor krijg je een enorm grote concentratie van hitte op een plek.

Het zal dan slimmer zijn om een aluminium telefoon te nemen, de nokia n8 bijvoorbeeld. de warmte word afgestaan aan het allumium, en er gelijdelijk over verdeelt, daardoor word je hele telefoon misschien een klein beetje warmer, maar dat voel je niet. en de telefoon koelt ook nog beter.