Op welke manier krijg ik inzicht in mijn belkosten (mobiel)?

mijn zoon heeft een abonnement van 200 minuten per maand. Dat kost 20 euro. vandaag is de nieuwe maand ingegaan, en er staat 16 euro op volgens de website van T-mobile.
1.Maar hij heeft toch minuten ipv euro's?
2. waarom maar 16 euro en geen 20, er is 20 euro betaald.
3. halverwege de maand staan er extra kosten vermeld op zijn rekening. Waarom valt dat niet in de bundel?
4.kan hij iets op zijn telefoon zetten om iedere dag te kunnen zien hoe veel hij gebeld heeft? nu kan hij dat pas 5 dagen later op de site zien.

Toegevoegd na 14 minuten:
het is een abo waarbij hij veel kan SMS'en, want dat doet hij het meest.
En hij wil inderdaad weten of ie vorige maand ( zijn eerste maand) al meteen 4 euro over die 20 euro heen zat, want hij heeft de afgelopen anderhalve week zijn telefoon helemaal niet durven gebruiken. Internetten doet ie niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
1.4K

Antwoorden (5)

je moet eens de kleine lettertjes lezen misschien dat je dan het een en ander duidelijk wordt.
Ik had ook zo n abbonement en ik belde mijn minuten nooit op {dit kun je zien op je telller van je telefoon hoeveel uitgaande minuten je gehad hebt} en ik moest ook steeds bij betalen nu stond er dus ook in de kleine lettertjes dat sommige gesprekken /sms en niet van de bundel afgehouden werden maar dat je die apart moest betalen.
Ik heb mijn abbonement opgezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan wat voor telefoon uw zoon heeft. Voor een iphone bijvoorbeeld zijn er zat programma's te vinden om de belminuten bij te houden.

Niet alle nummers vallen binnen de belbundel. 0900 nummers bijvoorbeeld niet. Bel je een keer naar een info lijn of een helpdesk dan heb je een grote kans dat dit niet in de bundel zit.

Verder kun je op bijna elke telefoon tegenwoordig wel internetten, grote kans dat internetten niet in z'n bundel zit.

Ik ken de tmobile bundels niet erg goed maar het kan dat smsjes ook niet in de bundel zitten.

Volgens mij kun je wel op de tmobile website een volledig overzicht van de gesprekken zien, en dus ook de lengtes en welke gesprekken niet in de bundel zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. ?

2. Heeft hij de vorig maand niet te veel gebeld en is dat nu in mindering gebracht?

3. Sommige telefoonnummers moet je extra betalen(0900) en sommige sms-jes zijn ook duurder.

4. Op de meeste telefoons van tegenwoordig kun je zien of instellen hoe lang je gebeld hebt. Gewoon even zoeken in het menu.

Misschien is het handiger om T-mobile te bellen.
TIP: Niet mobiel doen hoor is erg duur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inzicht is kun je krijgen om het aantal uren dat hij belt bij te houden.

Hij koopt elke maand voor € 20,= 200 minuten. Als deze op zijn dan gaat hij, indien hij meer verbeld, per minuut betalen tegen het geldende tarief dat van toepassing is op het moment hij de 200 minuten passeert.
Wat je echter vaak ziet is dat een provider de kosten hiervan gaat verrekenen met het tegoed dat hij voor de komende maand inkoopt. Dus dat verklaart waarschijnlijk zijn 16 euro die je ziet i.p.v. de 20.
Dat er halverwege de maand extra kosten vermeld staan kan komen doordat hij bijvoorbeeld betaalnummers belt. Als hij bijvoorbeeld een ringtoon besteld dan betaalt hij niet alleen de gesprekskosten maar ook voor de toon. Deze kosten worden echter nooit uit een bundel betaalt maar worden extra in rekening gebracht. Dit geldt ook voor het sms-en. Vaak kun je tot een bepaald bedrag of een aantal keer sms-en uit een bundel. Daarna betaal je gewoon (extra) voor deze dienst.

Wat betreft het zien op zijn toestel hoeveel hij gebeld heeft. Voor zover ik weet heeft elk modern toestel een teller aanboord dat laat zien hoeveel minuten je totaal hebt en bent gebeld.
Dit is dan vaak weer geplitst in de groepen:
- Tijd laatste uitgaande gesprek
- Tijd laatste inkomende gesprek
- Tijd totaal uitgaande gesprekken
- Tijd totaal inkomende gesprekken.
Deze tellers kun je ressetten. Dus als je dit telkens doet op het moment dat je nieuwe bundel in gaat dan kun je alles bijhouden.

Nog handiger is een pre-paid kaart. Op is op en aan de hand van het overleggen van aankoopbonnen weet je precies wat hij verbeld.

Verder zou je T-moblie kunnen vragen om een gespecificeerde rekening. Dan kun je alle nummers, diensten, tijden en kosten zien.

Maar in de eerste plaats zou ik eerst hem om opheldering vragen over zijn bel gedrag. En vertel hem welke stappen je wilt ondernemen als het niet goed gaat of te veel geld gaat kosten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dat voor elke mobiel geld, maar ik bel op mijn mobiel dan: *101#, beltoets indrukken, en dan krijg ik te zien hoeveel er op staat.